UA : Кваліфікаційна робота викладена на 113 сторінках друкованого тексту, містить 20 таблиць, 11 рисунків, 2 додатки. Перелік посилань включає 71 джерело, з них 9 іноземною мовою.
Об’єктом дослідження є цінова політика та її вплив на фінансову стійкість
ПрАТ «Карлсберг Україна».
Предметом дослідження є теоретичні та методичні аспекти формування
цінової політики підприємства та її вплив на його фінансову стійкість.
Метою роботи є удосконалення методичних і практичних підходів щодо
впливу цінової політики на фінансову стійкість підприємства.
Завдання: 1) дослідити теоретичні аспекти формування цінової політики
підприємств; 2) навести організаційно-економічну характеристику ПрАТ
«Карлсберг Україна»; 3) проаналізувати фінансовий стан підприємства та
оцінити ефективність його цінової політики; 4) визначити шляхи підвищення
ефективності цінової політики ПрАТ «Карлсберг Україна»; 5) визначити вплив
обраної політики на фінансову стійкість підприємства.
Методи досліджень: діалектичний метод пізнання, системний,
комплексний та структурно-функціональний підхід, кількісний аналіз, методи
дедукції та індукції, аналізу та синтезу.
Одержані результати та їх новизна: 1) удосконалено підходи щодо
ціноутворення на підприємстві в розрізі алгоритмів динамічного ціноутворення;
2) запропоновано вдосконалення механізму встановлення оптимальних цін із
використанням потужності машинного навчання та штучного інтелекту; 3)
наведено шляхи збільшення ефективності цінової політики ПрАТ «Карлсберг
Україна».
Практичне значення одержаних результатів. Пропозиції щодо покращення
цінової політики можуть бути застосовані для покращення ціноутворення
підприємства в залежності від ринкового середовища та його стратегічних цілей.
EN : The work is presented on 113 pages of printed text, contains 20 tables, 11 figures, 2 annex. The list of referеnces includes 71 sources, 9 of them in foreign languages.
The object of the study is pricing policy and its impact on the financial stability
of PJSC "Carlsberg Ukraine".
The subject of the study is the theoretical and methodological aspects of the
formation of the company's pricing policy and its impact on its financial stability.
The purpose of the work is to improve methodical and practical approaches to
the influence of price policy on the financial stability of the enterprise.
To achieve the goal, the tasks are set: to investigate the theoretical aspects of the
formation of the price policy of enterprises; provide the organizational and economic
characteristics of PJSC "Carlsberg Ukraine"; analyze the financial condition of the
enterprise and evaluate the effectiveness of its pricing policy; determine ways to
increase the effectiveness of the pricing policy of PJSC "Carlsberg Ukraine"; determine
the impact of the chosen policy on the financial stability of the enterprise.
Methods of research: a systematic approach to the study of economic events and
processes. During research performance scientific methods of cognition were used:
methods of induction and deduction, terminological analysis and comparison,
calculation methods, theoretical generalization; cause-effect relationship methods,
abstract-logical method.
The results of the study are aimed at improving approaches to pricing at the
enterprise in terms of dynamic pricing algorithms, proposing improvements to the
mechanism for setting optimal prices using the power of machine learning and artificial
intelligence, and providing ways to increase the effectiveness of the pricing policy of
PJSC "Carlsberg Ukraine".
The results of the research can be used by companies and enterprises of the beer
industry to improve pricing and increase the competitive advantage of enterprises
depending on the market environment in which they are located, and the strategic goals
of the company. The given recommendations are designed to increase the financial
stability of enterprises, improve brand recognition and increase their profits in the long
term.