UA : Робота викладена на 86 сторінках друкованого тексту, містить 4 таблиці, 5 рисунків, 1 додаток. Перелік посилань включає 48 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та розробити технологію підготовки майбутніх педагогів до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту. Об’єкт дослідження: професійна підготовка майбутніх учителів у закладах вищої освіти. Предмет дослідження: особливості підготовки майбутніх учителів до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту. У роботі на основі аналізу наукових джерел визначено сутність та особливості конфліктів; розкрито особливості міжособистісних конфліктів в освітньому процесі; розглянуто стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях; з’ясовано стан готовності майбутніх учителів до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту; розроблено технологію підготовки майбутнього вчителя до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту. Практичне значення дослідження полягає в тому, що: визначено рівні готовності студентів до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту та обґрунтовано їх критерії; розроблено технологію підготовки майбутнього вчителя до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту.
EN : The work is presented on 86 pages of printed text, contains 4 tables, 5 figures, 1 appendix. The list of references includes 48 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and develop the technology of training future teachers for interpersonal interaction in a conflict situation. Object of research: professional training of future teachers in institutions of higher education. The subject of the study: peculiarities of training future teachers for interpersonal interaction in a conflict situation. In the work based on the analysis of scientific sources, the essence and features of conflicts are defined; the peculiarities of interpersonal conflicts in the educational process are revealed; behavioral strategies in conflict situations are considered; the state of readiness of future teachers for interpersonal interaction in a conflict situation is clarified; the technology of training the future teacher for interpersonal interaction in a conflict situation has been developed. The practical significance of the study is that: the levels of students' readiness for interpersonal interaction in a conflict situation are determined and their criteria are substantiated; the technology of training the future teacher for interpersonal interaction in a conflict situation has been developed.