UA : Робота викладена на 55 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 50 джерел. Мета дослідження полягає у визначенні ефективності казкотерапії як методу психокорекції страхів у дошкільному віці.
Об’єкт дослідження – казкотерапія як метод психокорекції.
Предмет дослідження – особливості казкотерапії як методу психокорекції страхів у дошкільному віці. У кваліфікаційній роботі висвітлено теоретичні засади казкотерапії як засобу психолого-педагогічного впливу на емоційно-вольову сферу дошкільників; продемонструвати наукову дискусію щодо сутності ключових понять дослідження; визначено теоретичні підходи до вивчення феномена страху та проаналізовано особливості прояву страхів у дошкільному віці; теоретично досліджено особливості застосування казкотерапії у роботі психолога; емпірично визначено основні види та особливості прояву страхів у дошкільному віці; розроблено та обґрунтовано програму казкотерапії як методу психокорекції страхів.
EN : The work is presented on 55 pages of printed text. The list of references includes 50 sources. The purpose of the study is to determine the effectiveness of fairy-tale therapy as a method of psychocorrection of fears in preschool age.
The object of research is fairy-tale therapy as a method of psychocorrection.
The subject of the study is the peculiarities of fairy-tale therapy as a method of psychocorrection of fears in preschool age. The qualification paper highlights the theoretical foundations of fairy-tale therapy as a means of psychological and pedagogical influence on the emotional and volitional sphere of preschoolers; demonstrate a scientific discussion about the essence of the key concepts of the study; theoretical approaches to the study of the phenomenon of fear are defined and the peculiarities of the manifestation of fears in preschool age are analyzed; theoretically investigated the peculiarities of the use of fairy-tale therapy in the work of a psychologist; empirically determined the main types and features of the manifestation of fears in preschool age; developed and substantiated the program of fairy-tale therapy as a method of psychocorrection of fears.