UA : Робота викладена на 52 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 66 джерел Мета дослідження: теоретично дослідити та обґрунтувати ефективність педагогічних умов формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку засобами екологічної стежини.
Об’єкт дослідження: процес формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження: педагогічні умови формування екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку засобами екологічної стежини. У кваліфікаційній роботі проаналізовано сучасні тенденції формування еколого- природничої компетенції старших дошкільників; сутність і зміст поняття «екологічна стежина»; педагогічні вимоги до організації освітнього процесу на екологічній стежині з дошкільнятами старшої групи; застосування сучасних технологій для формування екологічної компетенції у дітей старшого дошкільного віку засобами екологічної стежини; методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу з формування природосвідомої поведінки старших дошкільників на екологічній стежині.
EN : The work is presented on 52 pages of printed text. The list of references includes 66 sources. The purpose of the study: to theoretically investigate and substantiate the effectiveness of pedagogical conditions for the formation of ecological and natural competence of older preschool children by means of the ecological path.
The object of the study: the process of formation of ecological and natural competence of older preschool children. The subject of the study: pedagogical conditions for the formation of environmental competence of children of older preschool age by means of the ecological path. The qualification work analyzed the current trends in the formation of environmental and natural competence of older preschoolers; the essence and content of the concept of "ecological trail"; pedagogical requirements for the organization of the educational process on the ecological path with preschoolers of the older group; application of modern technologies for the formation of environmental competence in children of older preschool age by means of the ecological path; methodical recommendations for the organization of the educational process for the formation of nature-conscious behavior of older preschoolers on the ecological path.