UA : Робота викладена на 50 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 40 джерел. Мета дослідження: теоретичне та практичне обґрунтування гейміфікації як засобу формування інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. Об’єкт дослідження: процес формування інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. Предмет дослідження: формувальні заходи, що забезпечують результативну сформованість інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. У кваліфікаційній роботі з’ясовано сутність поняття «гейміфікація», «інклюзивна освіта», «інклюзивна компетентність»; визначено вплив застосування гейміфікації у формуванні інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти; визначено особливості впровадження гейміфікації в умовах закладу дошкільної освіти; обґрунтовано модель формування інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти; визначено компоненти, рівні та показники сформованості інклюзивної компетентності вихователів; досліджено рівень сформованості інклюзивної компетентності; розроблено методичні рекомендації щодо впровадження гейміфікації у роботу закладу дошкільної освіти.
EN : The work is presented on 50 pages of printed text. The list of references includes 40 sources. The purpose of the study: theoretical and practical substantiation of gamification as a means of forming the inclusive competence of preschool teachers. The object of the study: the process of formation of inclusive competence of teachers of preschool education institutions. The subject of the study: formative measures that ensure the effective formation of the inclusive competence of teachers of preschool education institutions. The qualification work clarified the essence of the concept of "gamification", "inclusive education", "inclusive competence"; the influence of the application of gamification in the formation of inclusive competence of educators of preschool education institutions is determined; the specifics of the implementation of gamification in the conditions of a preschool education institution are determined; the model of formation of inclusive competence of educators of preschool education institutions is substantiated; the components, levels and indicators of the formation of inclusive competence of educators are determined; the level of formation of inclusive competence was investigated; methodical recommendations on the implementation of gamification in the work of a preschool education institution were developed.