UA : Робота викладена на 74 сторінках друкованого тексту, містить 2 таблиці, 9 рисунків. Перелік посилань включає 44 джерела. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності використання ситуаційно-рольової гри у професійній підготовці педагогів закладів вищої освіти. Об’єкт дослідження: професійна підготовка педагогів закладів вищої освіти. Предмет дослідження: ситуаційно-рольова гра як засіб формування мотивації професійного самовдосконалення педагогів закладів вищої освіти. У роботі розглянуто сутність і структуру поняття «ситуаційно-рольова гра»; теоретично обґрунтовано доцільність застосування ситуаційно-рольової гри у професійній підготовці педагогів закладів вищої освіти; визначено й охарактеризовано поняття та сутність професійної готовності педагогів закладів вищої освіти; здійснено відбір та запроваджено ситуаційно-рольові ігри в практику професійної підготовки педагогів закладів вищої освіти; експериментально перевірено ефективність застосованих ситуаційно-рольових ігор. Практичне значення дослідження визначається тим, що матеріали дослідження можуть бути використані у педагогічній діяльності педагогів закладів вищої освіти а також при розробці програми курсів підвищення кваліфікації викладачів ЗВО.
EN : The work is presented on 74 pages of printed text, contains 2 tables, 9 figures. The list of references includes 44 sources. The purpose of the research is theoretical substantiation and experimental verification of the effectiveness of the use of situational role-playing in the professional training of teachers of higher education institutions. Object of research: professional training of teachers of higher education institutions. The subject of the study: situational role-playing as a means of forming motivation for professional self-improvement of teachers of higher education institutions. The work examines the essence and structure of the concept of "situational role-playing game"; the expediency of using a situational role-playing game in the professional training of teachers of higher education institutions is theoretically substantiated; the concept and essence of the professional readiness of teachers of higher education institutions is defined and characterized; selection was made and situational role-playing games were introduced into the practice of professional training of teachers of higher education institutions; the effectiveness of the applied situational role-playing games was experimentally verified. The practical significance of the research is determined by the fact that the research materials can be used in the pedagogical activities of teachers of higher education institutions, as well as in the development of the program of advanced training courses for teachers of higher education institutions.