UA : Робота викладена на 66 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 59 джерел. Мета дослідження: обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності науково-методичного забезпечення процесу формування самостійності молодших школярів засобами проблемного навчання. Об’єкт дослідження: процес формування самостійності молодших школярів. Предмет дослідження: засоби проблемного навчання, спрямовані на забезпечення педагогічних умов формування самостійності молодших школярів. У кваліфікаційній роботі висвітлено теоретичні засади формування самостійності молодших школярів засобами проблемного навчання; розкрито сутність понять «самостійність», «самостійна пізнавальна діяльність» у психолого-педагогічній літературі; окреслено особливості формування самостійної діяльності в молодшому шкільному віці; проаналізовано специфіку проблемного навчання в початковій школі; розроблено та експериментально перевірено науково-методичне забезпечення процесу формування самостійності молодших школярів засобами проблемного навчання.
EN : The work is presented on 66 pages of printed text. The list of references includes 59 sources. The purpose of the research: substantiation and experimental verification of the effectiveness of scientific and methodological support of the process of forming the independence of younger schoolchildren by means of problem-based learning. The object of the study: the process of forming the independence of younger schoolchildren. The subject of the study: means of problem-based learning, aimed at ensuring pedagogical conditions for the formation of independence of younger schoolchildren. The theoretical basis of the formation of independence of younger schoolchildren by means of problem-based learning is highlighted in the qualification work; the essence of the concepts "independence", "independent cognitive activity" in psychological and pedagogical literature is revealed; the peculiarities of the formation of independent activity in primary school age are outlined; the specifics of problem-based learning in primary school were analyzed; developed and experimentally verified scientific and methodological support for the process of forming the independence of younger schoolchildren by means of problem-based learning.