UA : Кваліфікаційна робота: 84 с., 3 рисунка, 76 джерел, 2 додатки.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та розробити методику використання «Ляльки-персони» у формуванні соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Об’єкт дослідження: процес формування соціальної компетентності старших дошкільників.
Предмет дослідження: методика використання «Ляльки-персони» у процесі формування соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до формування соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку через використання «Ляльки-персони».
Практичне значення одержаних результатів полягає у розробленні і впровадженні методики використання «Ляльки-персони» у формуванні соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Галузь використання: дошкільні навчальні заклади, центри розвитку дитини, дитячі будинки.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (76 items, 2 of foreign origin), 2 addenda on 5 pages. The qualifying work volume is 96 pages long, 84 of them – main text. There are 3 illustrations.
The qualification work gives a theoretical survey and describes the experimental study of the problem of forming the social competence of older preschool children through the use of «Dolls-Persons», discusses the means and methods of forming the social competence of older preschool children.
The research object: the process of forming the social competence of older preschoolers.
The research subject: the technique of using «Dolls-Persons» in the process of formation of social competence of children of older preschool age.
The research purpose: to theoretically substantiate and develop a method of using «Persona Dolls» in shaping the social competence of older preschool children.
The research tasks are:
1) to clarify the conceptual and terminological apparatus of the study;
2) to analyze the problem of formation of social competence of preschool children in pedagogical theory and practice;
3) to consider the means and methods of forming the social competence of older preschool children;
4) to develop a method of using «Dolls-Persons» in the process of forming the social competence of older preschool children and to experimentally test its effectiveness.