UA : Висновки: 1. Програма розвитку освітньої системи району як засобу
стратегічного планування територіальної громади, на теперішній час є актуальною, а
після завершення війни однією з першочергових.
2. З урахування перспективи нового поділу освітньої системи міської
територіальної громади Запоріжжя (розпочнеться з січня 2024 року) на нові освітні
округи – замість семи районів, на які поділялась освітня система міста, буде створено
3 освітні округи (Центральний, Лівобережний, Правобережний) оптимізувати
систему управління освітніми округами та мережу освітніх закладів різного типу.
3. Невідкладно здійснити діагностику наявного стану освітньої системи району
з надання освітніх послуг з урахуванням умов воєнного стану (наявність сімей з дітьми
в районі, сімей і дітей, які в пошуку безпеки виїхали в інші міста, включаючи за кордон,
сімей з дітьми, які є переміщеними до даної територіальної громади з особливо
небезпечних місць та ТОТ; кількості зруйнованих і частково постраждалих закладів
освіти; наявності сховищ, умов в них та місць для укриття і так далі)
3.Широко залучати представників наукової спільноти, експертного середовища
(науковців з досвідом прогнозу і стратегічного планування і проєктування) до розробки
нової програми розвитку освітньої системи. Тим більше, що наразі це буде актуально,
у зв’язку з новим поділом на освітні округи.
EN : Conclusions: 1. The program for the development of the educational system of
the district as a means of strategic planning of the territorial community is currently
relevant, and after the end of the war - one of the first priorities.
2. Taking into account the prospect of a new division of the educational system
of the city territorial community of Zaporozhye (starting in January 2024) into new
educational districts - instead of the seven districts into which the educational system
of the city was divided, 3 educational districts will be created (Central, Left, Right)
to optimize management system of educational districts and a network of educational
institutions of various types.
3. Immediately carry out a diagnosis of the current state of the educational
system of the district for the provision of educational services, taking into account the
conditions of martial law (the presence of families with children in the district, families
and children who have moved to other cities in search of safety, including abroad,
families with children who are relocated to this territorial community from particularly
dangerous places and TOT; the number of destroyed and partially damaged educational
institutions; availability of storage facilities, their conditions and places for shelter, and
so on)
3. Widely involve representatives of the scientific community, the expert
environment (scientists with experience in forecasting and strategic planning and
design) in the development of a new program for the development of the educational
system. Especially since it will be relevant at the moment, in connection with the new
division into educational districts.