UA : Мета: дослідити перспективи впровадження сучасних програм
перепідготовки та перекваліфікації громадян на соціально-орієнтовані
спеціальності.
Об’єкт дослідження: перепідготовка та перекваліфікація як невід’ємна
складова професійної діяльності громадян.
Предмет дослідження: теоретичні і науково-методичні аспекти
впровадження сучасних програм професійно-особистісного розвитку
працівників на соціально-орієнтовані спеціальності.
Методи дослідження: aнaліз нaукoвoї літерaтури тa узaгaльнення
нaукoвo-теoретичних даних, синтез та втoринна oбрoбка дoкументів
Гіпотеза: впровадження програм перепідготовки та перекваліфікації
громадян на соціально-орієнтовані спеціальності нового покоління можуть
стати більш ефективними за умов забезпечення сучасних підходів до якості
освіти.
Висновки: 1. За результатами прикладного дослідження у зв’язку із
соціально-політичними та економічними змінами, які відбуваються в Україні
постає питання радикальних змін у правовідносинах з професійного навчання
працівників і впровадження програм перепідготовки та перекваліфікації
громадян на соціально-орієнтовані спеціальності з урахуванням прогресивного
досвіду європейських країн.
2. Проблема освіти громадян потребує спеціальних досліджень та
розробок на всіх рівнях українського суспільства. Вивчення зарубіжного
досвіду, його позитивних та негативних аспектів дає змогу правильно оцінити
ті процеси, які відбуваються у сфері зайнятості населення, а також запровадити
нові досягнення та перспективні ідеї цього досвіду.
EN : Purpose: to explore the prospects of the modern programs implementation of
citizens retraining and requalification to socially oriented specialties.
Object of research: retraining and requalification as an integral part of citizens
professional activity.
Subject of the study: theoretical and scientific-methodological aspects of
implementation of modern programmes for professional and personal development of
employees in socially oriented specialties.
Research methods: analysis of scientific literature and generalization of
scientific and theoretical data, synthesis and secondary processing of documents.
Hypothesis: implementation of retraining and requalification programs of
citizens to socially-oriented specialties of the new generation can become more
effective under the conditions of ensuring modern approaches to the quality of
education.
Conclusions: 1. According to the results of the applied research in connection
with the socio-political and economic changes taking place in Ukraine, the question
of radical changes in legal relations regarding professional training of employees and
the implementation of retraining and requalification programs for citizens to sociallyoriented specialties, taking into consideration European countries progressive
experience only continuous professional education will allow employees to adapt to
modern environmental conditions.
2. The problem of citizens’ education requires special research and
development at all levels of Ukrainian society. The study of foreign experience, its
positive and negative aspects, makes it possible to correctly assess the processes
taking place in the sphere of employment of the population, as well as to introduce
new achievements and promising ideas of this experience.