Інституційний репозитарій ЗНУ

Школи-інтернати в умовах реформування радянської системи освіти (на прикладі Токмацької школи-інтернат (1956-1964 рр.)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тодореско, Сніжана Андріївна
dc.date.accessioned 2024-01-22T13:05:48Z
dc.date.available 2024-01-22T13:05:48Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18624
dc.description Тодореско С. А. Школи-інтернати в умовах реформування радянської системи освіти (на прикладі Токмацької школи-інтернат (1956-1964 рр.) : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник О. М. Ігнатуша. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 59 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота складається з 59 сторінок, містить 26 джерел, 14 монографій і статей, 2 дисертацій та авторефератів. Об’єкт дослідження: заклади опіки в УРСР у другій половині 1950 - початку 1960-х років. Предмет дослідження: Токмацька школа-інтернат в умовах реформування радянської системи освіти у 1956-1964 роках. Мета роботи: аналіз становлення та функціонування шкіл-інтернатів в Україні у визначений період на прикладі Токмацької школи-інтернату, визначення тенденцій і шляхів їх розвитку. Наукова новизна: вперше на архівному матеріалі, який раніше не було введено до наукового обігу, здійснено історичну реконструкцію становлення Токмацької школи-інтернат. На конкретних прикладах унаочнено, конкретизовано і знайшли подальшого розвитку характеристики навчально-виховної роботи шкіл-інтернатів. У ході дослідження автор прийшов до таких висновків: У 1956 році в УРСР виник новий тип освітнього закладу – школа-інтернат – загальноосвітній заклад, в якому діти навчаються й живуть. Починаючи з 1959 р. почала функціонувати школа-інтернат у місті Токмак. Визначено, що основною причиною масового відкриття шкіл-інтернатів було: по-перше, намагання влади створити ефективну систему соціального виховання дітей, як «правильних» представників радянської держави; по-друге, низький матеріальний рівень родин, що виштовхувало батьків, передусім – жінок, зі сфери сімейного виховання на матеріальне виробництво. Школи-інтернати були осередками суспільного виховання дітей, провідними навчально-виховними закладами реалізації ключової для держави у той час функції виховання молодого покоління. Система шкіл-інтернатів виявилася неготовою вирішити всі проблеми, які породжувала радянська система і які постали після створення шкіл-інтернатів. Міністерство освіти УРСР констатувало недоукомплектованість цих закладів кваліфікованими педагогічними кадрами, недостатню навчально-матеріальну базу, фіксувало серйозні порушення дисципліни, норм харчування та порушення санітарно-гігієнічних норм. Токмацька школа-інтернат є яскравим типовим прикладом як здобутків, так і вад цієї системи. Незалежна Україна успадкувала систему великих інтернатних закладів, де діти неповною мірою можуть реалізувати свій потенціал. Сьогодні держава потребує фундаментальних змін системи інтернатів, в яких нині перебувають більше 100 тисяч дітей і має врахувати історичний досвід. uk
dc.description.abstract EN : The qualification paper consists of 59 pages, contains 26 sources, 14 monographs and articles, 2 dissertations and abstracts. Study object: care institutions in the Ukrainian SSR in the second half of the 1950s and early 1960s. Research subject: Tokmak boarding school in the context of reforming the Soviet education system in 1956-1964. Aim: analysis of the formation and functioning of boarding schools in Ukraine during a certain period on the example of the Tokmak boarding school, identification of trends and ways of their development. Scientific novelty: For the first time, a historical reconstruction of the formation of the Tokmak boarding school was carried out on the basis of archival material that had not previously been introduced into scientific circulation. Using specific examples, the characteristics of the educational work of boarding schools are illustrated, specified, and further developed. In the course of the study, the author came to the following conclusions: In 1956, a new type of educational institution emerged in the Ukrainian SSR: a boarding school, a general education institution where children study and live. Starting in 1959, a boarding school in Tokmak began to function. It is determined that the main reason for the massive opening of boarding schools was: first, the authorities' attempts to create an effective system of social upbringing of children as «correct» representatives of the Soviet state; second, the low material level of families, which pushed parents, especially women, from the sphere of family upbringing to material production. Boarding schools were centers of social upbringing of children, leading educational institutions that fulfilled the key function of educating the younger generation for the state at that time. The system of boarding schools was unprepared to solve all the problems that the Soviet system had generated and that arose after the creation of boarding schools. The Ministry of Education of the Ukrainian SSR noted that these institutions were understaffed with qualified teaching staff, had insufficient educational and material resources, and recorded serious violations of discipline, nutrition, and sanitary and hygienic standards. The Tokmak boarding school is a vivid typical example of both the achievements and shortcomings of this system. Independent Ukraine has inherited a system of large boarding schools where children cannot fully realize their potential. Today, the state needs to fundamentally change the system of boarding schools, which currently house more than 100,000 children, and must take into account historical experience. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject школи-інтернати uk
dc.subject навчальна діяльність uk
dc.subject виховна робота uk
dc.subject педагогічний колектив uk
dc.subject реформування освіти uk
dc.subject недоліки uk
dc.subject дисципліна uk
dc.subject ідеологія uk
dc.subject комуністичне виховання uk
dc.subject boarding schools uk
dc.subject educational activities uk
dc.subject educational work uk
dc.subject teaching staff uk
dc.subject education reform uk
dc.subject shortcomings uk
dc.subject discipline uk
dc.subject ideology uk
dc.subject communist education uk
dc.title Школи-інтернати в умовах реформування радянської системи освіти (на прикладі Токмацької школи-інтернат (1956-1964 рр.) uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу