UA : Квалiфiкацiйна робота: 86 с., 3 рисунка, 5 таблиць, 75 джерел, 4 додатки.
Об’єкт дослiдження: процес соцiально-педагогiчної пiдтримки батькiвдiтей дошкiльного вiку з розладами аутистичного спектру.
Предмет дослiдження: форми та методи соцiально-педагогiчної пiдтримки батькiв дiтей дошкiльного вiку з розладами аутистичного спектру.
Мета дослiдження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевiрити форми та методи пiдтримки батькiв дiтей дошкiльного вiку з розладами аутистичного спектру
Теоретичне значення полягає в систематизацiї поглядiв вчених на проблему дослiдження, обґрунтування традицiйних i нетрадицiйних технологiй в процесi соцiально-педагогiчної адаптацiї дiтей з синдромом раннього дитячого аутизму.
Практичне значення полягає у визначеннi ролi та значення соцiально-педагогiчної пiдтримки батькiв дiтей з синдромом раннього дитячого аутизму.
Галузь використання: дошкiльнi навчально-виховнi заклади, центри дитячого розвитку.
EN : The qualification work consists of introduction, 2 parts, conclusions, list of literature sources (70 items, 10 of them in foreign language), and 4 addenda on 32 pages. The qualifying work volume is 125 pages long, 86 of them – main text. There are 2 tables and 3 illustrations.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of the problem of thesocio-pedagogical support for parents of children with autism spectrum disorders (ASD).It defines the methods and techniques for the effective social and pedagogical support for parents of children with ASD.
The research object: a family with a child with ASD.
The research subject: forms and methods of support for parents of children with ASD.
The research purpose: theoretical background and experimental verification of the socio-pedagogical conditions of support for families with a child with ASD.
The research tasks are:
1) theoretical substantiation of autism spectrum disorders as a socio-pedagogical problem;
2) to analyze the characteristics of families with children with autism spectrum disorders and identify their major problems;
3) to verify experimentally the effectiveness of social and pedagogical support of parents of children with autism spectrum disorders;
4) to develop methodological recommendations for the pedagogically- psychological support of parents during the upbringing of a child with autism.