UA : Кваліфікаційна робота: 70 с., 12 таблиць, 6 рис., 53 джерел, 3 додатків.
Мета дослідження: розглянути особливості використання казкотерапії як засобу формування моральних почуттів молодших школярів та емпірично розглянути її ефективність у цьому процесі.
Об’єкт дослідження: моральні почуття молодших школярів.
Предмет дослідження: казкотерапія як засіб формування моральних почуттів молодших школярів.
Методи дослідження: аналіз та узагальнення наукових джерел, опитування, анкетування, педагогічний експеримент. У кваліфікаційній роботі здійснено психолого-педагогічний аналіз літератури з проблеми сутності поняття моральних почуттів особистості та надано їм загальну характеристику; розкрито особливості морального виховання в молодшому шкільному віці; визначено роль казкотерапії в процесі формування моральних почуттів молодших школярів; досліджено стан сформованості моральних якостей у молодших школярів та емпірично визначено вплив казкотерапії на процес їх формування; розроблено та впроваджено систему роботи з казкотерапією в процесі морального виховання молодших школярів та надано методичні рекомендації щодо її використання.
EN : Qualification work: 70 pages, 12 tables, 6 figures, 53 sources, 3 appendices.
The purpose of the study: to consider the peculiarities of using fairy-tale therapy as a means of forming the moral feelings of younger schoolchildren and to empirically examine its effectiveness in this process.
Object of research: moral feelings of younger schoolchildren.
The subject of the study: fairy-tale therapy as a means of forming the moral feelings of younger schoolchildren.
Research methods: analysis and generalization of scientific sources, surveys, questionnaires, pedagogical experiment. In the qualification work, a psychological-pedagogical analysis of the literature on the problem of the essence of the concept of moral feelings of the individual was carried out and a general characteristic was given to them; the peculiarities of moral education in primary school age are revealed; the role of fairy-tale therapy in the process of forming the moral feelings of younger schoolchildren is determined; the state of formation of moral qualities in younger schoolchildren was investigated and the influence of fairy-tale therapy on the process of their formation was empirically determined; a system of working with fairy-tale therapy in the process of moral education of younger schoolchildren was developed and implemented, and methodical recommendations for its use were provided.