UA : Кваліфікаційна робота: 81 с., 2 таблиці, 2 рисунки, 90 джерел, 4 додатки.
Об’єкт дослідження: процес розвитку обдарованості молодших школярів.
Предмет дослідження: соціально-педагогічні умови розвитку обдарованості молодших школярів.
Мета дослідження: визначити та експериментально перевірити ефективність соціально-педагогічних умов розвитку обдарованості дітей молодшого шкільного віку.
Методи дослідження: аналіз наукових джерел, спостереження; соціально-педагоічний експеримент, тестування, вивчення продуктів діяльності, методи кількісної та якісної обробки отриманих результатів.
Теоретичне значення: уточнення поняття «обдарованість», визначення сприятливих особливостей молодшого шкільного віку для розвитку творчої обдарованості.
Практичне значення: визначення соціально-педагогічних умов та розробка рекомендацій для розвитку творчої обдарованості дітей молодшого шкільного віку.
Галузь використання: заклади освіти.
EN : The qualification work consists of introduction, 2 parts, conclusions, list of literature sources (90 items, 4 of them in foreign language), and 4 addenda. The qualifying work volume is 102 pages long, 81 of them – main text. There are 2 tables and 2 illustrations.
The qualifying work gives the reveal of phenomenon, study and development of primary school aged creative-gifted children and the role of social pedagogue in providing the support of them.
The research object: the process of giftedness development of primary school children.
The research subject: socio-pedagogical conditions of giftedness development of primary school children.
The research purpose: theoretical background and experimental verification of the socio-pedagogical conditions of giftedness development of primary school children.
The research tasks are:
- to analyze the definition «giftedness» in scientific researches;
- to define types and features of giftedness and its manifestation;
- to characterize the primary school age as a sensitive period for giftedness development;
- to identify a diagnostic toolkit to define the giftedness development of primary school children;
- to define socio-pedagogical conditions of creative giftedness development of primary school children.