UA : Кваліфікаційна робота: 85 с., 10 таблиць, 3 рисунка, 107 джерел, 12 додатків.
Об’єкт дослідження: процес формування соціально відповідальної поведінки.
Предмет дослідження: зміст, форми і методи формування соціально відповідальної поведінки.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність використання соціальної реклами для формування соціально відповідальної поведінки дітей старшого шкільного віку.
Методи дослідження: аналіз, систематизація, узагальнення, тестування, анкетування, спостереження, бесіда, соціально-педагогічний експеримент.
Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні особливостей та рівнів сформованості соціально відповідальної поведінки, виявленні критеріїв, що забезпечують ефективність впливу соціальної реклами на формування соціально відповідальної поведінки старшокласників.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми з формування соціально відповідальної поведінки старшокласників засобами соціальної реклами.
Галузь використання: загальноосвітні школи, соціальні служби, центри соціальної роботи по роботі з сім’ями, дітьми та молоддю, дозвіллєві заклади
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (107 items), 10 addenda on 52 pages. The qualifying work volume is 153 pages long, 85 of them – main text. There are 10 tables and 3 illustrations.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of formation of socially responsible behaviour of high school students by means of social advertising. It defines the conditions and means of formation of socially responsible behaviour.
The research object: the process of formation of socially responsible behaviour.
The research subject: the content, forms and methods of formation of socially responsible behavior.
The research purpose: theoretical background and experimentally verification of the effectiveness of the use of social advertising for the formation of socially responsible behavior of high school students.
The research tasks are:
1) to reveal and substantiate the essence of the notion of «socially responsible behaviour», to reveal the features of socially responsible behaviour of high school students;
2) to define psychological mechanisms of influence of social advertising and criteria of its efficiency on formation of socially responsible behaviour of high school students;
3) to reveal psychological and pedagogical features of high school students;
4) to conduct the empirical research of the influence of social advertising on the formation of behaviour of high school student;
5) to develop a programme for the formation of socially responsible behaviour by means of social advertising.