UA : Мета дослідження: визначення загальних засад для формування професійних компетенцій та особистісних якості із протидії дискримінації клієнтів центрів зайнятості.
Об’єкт дослідження: сукупність антидискримінаційних практик у соціальній роботі.
Предмет дослідження: процес формування компетенцій протидії дискримінації клієнтів центрів зайнятості.
Методи дослідження: аналіз, синтез, історичний, конкретизація, індукція, дедукція, абстрагування, аналіз документів, спостереження, опитування.
Гіпотеза: впровадження антидискримінаційної політики в соціальній службі дозволить ліквідувати архаїчні стереотипи щодо приниження через певні ознаки людини при здійсненні соціального обслуговування.
Висновки:
1. Відсутність напрацьованих механізмів застосування на практиці Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», заважає запобіганню дискримінацій клієнтів центрів зайнятості з боку роботодавців.
2. Виявлено стереотип у працівників центру зайнятості щодо нерівності статусів роботодавця та безробітного, що обумовлено специфікою розуміння трудових відносин та потребує посилення антидискримінаційних тренінгів з персоналом цієї соціальної служби.
3. Застосування антидискримінаційних практик соціальним працівником в сфері зайнятості є інструментом самозахисту клієнтів-безробітних від дискримінації від роботодавців під час працевлаштування та від соціальних працівників під час отримання соціальних послуг.
EN : Research purpose is to study the general principles for the formation of professional competences and personal qualities for opposition to discrimination of the employment centers’ costumers.
Research object is a set of anti-discrimination practices in social work.
Research subject is the process of forming competences for opposition to discrimination of the employment centers’ costumers.
Research methods are analysis, synthesis, historical, concretization, induction, deduction, abstraction, documents analysis, observations, surveys.
Research hypothesis is that the anti-discrimination policy introduction in social services will eliminate the archaic stereotypes of humiliation due to certain characteristics of a person when performing a social service itself.
Conclusions:
1. The absence of well-established mechanisms for application of the Law of Ukraine “On the Principles of Prevention and Counteraction of Discrimination in Ukraine” in practice prevents employers from discriminating against employment center customers.
2. The stereotype of the employment center employees regarding inequality of statuses of the employer and the unemployed is revealed, which is conditioned by the specifics of labor relations understanding and requires strengthening of anti-discrimination training with this social service’s staff.
3. The application of anti-discrimination practices by a social worker in the employment field is a tool for self-protection of unemployed clients against discrimination from employers during the employment process and from social workers while receiving social services.