UA : Кваліфікаційна робота: 84 с., 8 таблиць, 5 рисунків, 86 джерел, 5 додатків.
Об’єкт дослідження: девіантна поведінка старшокласників.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи корекції поведінкових девіацій у старшокласників.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми та методи корекції девіантної поведінки старшокласників.
Методи дослідження: теоретичні - аналіз, систематизація та узагальнення наукової літератури з даної теми у сфері психології; емпіричні - опитування, спостереження, бесіда, аналіз документів, тестування;
статистичні - кількісний і якісний аналіз, обробка і інтерпретація даних, узагальнення результатів дослідження.
Теоретичне значення роботи полягає у глибокому вивченні питаннядевіації, в уточненні суті цього поняття, розкритті специфіки профілактики та корекції девіантної поведінки старшокласників.
Практичне значення роботи полягає у розробці корекційної програми для старшокласників з девіантною поведінкою
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (86 items), 5 addenda on 32 pages. The qualifying work volume is 123 pages long, 84 of them - main text. There are 8 tables and 5 illustrations.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of the problem of the socio-pedagogical correction of deviant behaviour of high school students in general secondary education institutions. It defines the methods and techniques for the effective formation of adequate behaviour of
adolescents.
The research object: the deviant behaviour of high school students.
The research subject: the content, forms and methods of the socio-pedagogical correction of deviant behaviour of high school students.
The research purpose: theoretical background and experimental verification of the content, forms and methods of the socio-pedagogical correction of deviant behaviour of high school students.
The research tasks are:
- to analyze the literature sources and define main types of deviant behaviour;
- to characterized the essence of the notion of deviant behaviour in scientific research;
- to define the causes of deviant behaviour;
- to verify experimentally the effectiveness of the methods of correction correction of deviant behaviour of high school students in general secondary education institutions.