UA : Кваліфікаційна робота: 142 с., 3 таблиці, 3 рисунок, 9 діаграм, 70 джерел, 4 додатки.
Об'єкт дослідження: процес соціальної адаптації молодших школярів.
Предмет дослідження: зміст роботи шкільного психолога та педагога з попередження дезадаптації і допомога в адаптації учнів початкових класів Мета дослідження: виявлення психолого-педагогічних умов соціальної адаптації школярів:
1. Виявити найбільш актуальні аспекти проблеми адаптації молодших школярів.
2. Розкрити значення взаємодії вчителів і шкільних практичних психологів у напрямку адаптації молодших школярів та їх взаємодія з батьками.
3. Розробити систему методів спільної роботи класного керівника і шкільного психолога з дітьми молодшого шкільного віку з попередження та корекції.
Методи дослідження: метод теоретичного моделювання;
спостереження;
психолого-педагогічний експеримент;
анкетування;
метод експертних оцінок;
методи математичної статистики;
порівняльний метод.
Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до профілактики проблеми адаптації молодших школярів.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми для покращення адаптації молодших школярів.
Галузь використання: загальноосвітня школа.
EN : Qualification work consists of introduction, 3 parts, conclusion, bibliography (70 items), 4 additions on 21 pages. The volume of qualification work is 142 pages, of which 109 are the main text. There are 3 tables and 3 illustrations, 9 diagrams.
Qualification work gives a theoretical overview and describes an experimental study of the problem of adaptation of schoolchildren, psychological aspects and the prevention of maladaptation. It determines the conditions and means of prophylactic and correlation effects aimed at reducing the stress of first-grade school children.
Object of study: the process of social adaptation of younger students.
Subject of study: the content of the work of the school psychologist and teacher on the prevention of maladaptation and assistance in the adaptation of primary school students
Objective: to identify the psychological and pedagogical conditions of social adaptation of students:
1. To identify the most relevant aspects of the problem of adaptation of primary school children.
2. To reveal the significance of the interaction of teachers and school practical psychologists in the direction of adaptation of younger students and their interaction with parents.
3. To develop a system of methods for collaboration between the class teacher and the school psychologist with children of primary school age for prevention and correction.
Research Objectives:
The theoretical significance of the work consists in an integrated approach to the prevention of the problem of adaptation of primary school children.