UA : В статті досліджуються особливості продуктивного мислення як найважливішої
характеристики людини. Мислення не тільки осягає оточуючу реальність, але й творить новий світ
і нове соціокультурне середовище. Головна мета статті полягає у аналізі основних параметрів
формування мислення. Дослідженні мислення як способу творчого освоєння природної і соціальної
реальності у навчально-освітньому процесі із врахуванням сучасних філософських методик і
педагогічних практик.
Методологічну основу філософсько-освітнього дослідження складають загальнонаукові
принципи пізнання соціокультурних явищ, які підпорядковані історико-філософському, системно-
структурному, конститутивному і контамінаційному методам пізнання.
В основі дослідження представлено такі завдання: проаналізувати основні параметри
формування мислення в навчальному процесі, виявити значення творчої складової в процесі освоєння
природної і соціальної реальності. Результати дослідження. На основі запропонованих методів
визначено, що шлях до розкриття сутності світу здійснюється через спосіб мислення. Показано, що
процес формування мислення найбільш продуктивно здійснюється засобами освіти і педагогічних
практик. Роль освіти в соціальному і культурному житті полягає у передачі знання, на основі якого
формується мислення як енергія впливу на зміну середовища і людини. Мислення – це навичка, яка
надає можливість одержувати знання. Важливою функцією творчого мислення є здатність
розв’язувати проблеми, в результаті чого з’являються можливості до цілеспрямованої діяльності.
Висновок. Сучасний світ ставить перед особистістю неординарні завдання, які не мають
аналогів вирішення. Тому, в процесі навчання, необхідно показувати як думати, а не вчити
алгоритмам діяльності. Ефективність навчально-освітнього процесу залежить від рівня творчого
мислення педагога. Він повинен перетворювати кожне заняття в творче відкриття. Такий підхід в
навчанні формує творчу, креативну особистість, здатну долати труднощі сучасного нестабільного
світу. Мислити – означає створювати проблеми і ефективно їх вирішувати.
EN : . In the article the features of productive thinking as the most important characteristic of a person are
studied. Thinking not only comprehends the surrounding reality, but also creates a new world and a new socio-cultural
environment.
The main purpose of the article is to analyze the basic characteristics of the thinking formation as well as to
explore thinking as a way of creative development of natural and social reality in the educational process, taking into
account modern philosophical techniques and pedagogical practices.
The methodological basis of philosophical and educational research is the general scientific principles of cognition
of socio-cultural phenomena, which are subordinated to the historical-philosophical, system-structural, constitutive and
contamination methods of cognition.
The research is based on the following tasks: to analyze the basic characteristics of the thinking formation in the
educational process, to reveal the significance of the creative component in the process of learning of the natural and
social reality.
As a result of the research, based on the proposed methods, it is determined that the way to discover the essence of
the world is realized through a way of thinking. It is shown that the process of forming thinking is most productively
carried out by means of education and pedagogical practices. The role of education in social and cultural life is to pass
on the knowledge, on the basis of which thinking is formed as the energy of influence on the change of the environment
and man. Thinking is a skill that gives an opportunity to get knowledge.
An important function of creative thinking is the ability to solve problems, resulting in opportunities for purposeful
activities. This allows us to conclude that the modern world face an individual with extraordinary problems that have no
analogues of the solution. Therefore, in the learning process, it is necessary to show how to think, but not just teach
methods of activity. The effectiveness of the educational process depends on the level of creative thinking of the
teacher.
The teacher must transform every activity into a creative discovery. Such an approach in teaching forms a creative,
artistic personality capable to overcome the difficulties of today's unstable world. To think is to create problems and
solve them effectively.