UA : В статті розкривається сутність, роль та місце освіти, що запропонована Китаєм
в мегастратегії “Шовкового шляху - 2”. На рівні з трансграничним характером економічних,
фінансових, інфраструктурних інвестицій у країни євроазіатського регіону, Китай пропонує нові
форми інтеграції у сфері науки та освіти. Показано, що цей Стовп китайських мегатрендів є альфа
та омега інноваційного розвитку країни.
Досліджується інноваційний характер освітньої моделі Китаю. Сама освітня модель цієї країни
репрезентована у якості конкуруючої з моделлю Болонської системи Заходу. У зв’язку з цим
досліджуються фронтири на території зустрічі освітніх моделей Сходу та Заходу. Фронтир
з’ясований як взаємопроникнення та протирічне поєднання конкуруючих освітніх практик.
Проаналізована логіка його розвитку, яка пов’язана з формуванням захисних споруд своїх
моделей, відмічаються ризики, які виникають у просторі їх конкуренції. Фронтир
охарактеризований як зона нестійкої рівноваги, невизначеності вибору освітніх моделей.
EN : Essence, role and place of education in China's proposed "Silk Road-2" megastrategy are revealed in
this article. Together with the transboundary nature of economic, financial, infrastructural investments in the countries
of the Eurasian region, China offers new forms of integration in the field of science and education.
It is shown that this pillar of Chinese megatrends serves as alpha and omega of the country's innovative
development. The innovative character of the educational model of China is researched. The educational model of this
country is represented as competing one with the model of the Bologna system of the West. In this connection, frontiers
are explored on the territory of the meeting of educational models of the East and the West. Frontier is explained as an
interpenetration and contradictory combination of competing educational practices.
The logic of its development is analyzed, that is associated with the formation of protective structures of its models
and the risks that arise in the space of their competition are noted. Frontier is characterized as a zone of unstable
equilibrium, as the embodiment of maxims uncertainty of the choice of educational models.