UA : Робота викладена на 60 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 67 джерел.
Об'єктом дослідження є процес навчання іноземних мов на молодших курсах у вищих навчальних закладах.
Предметом вивчення є застосування ігрових технологій задля підвищення пізнавального інтересу студентів першого-другого курсів мовних факультетів вищих навчальних закладів.
Мета роботи полягає у дослідженні особливостей процесу навчання іноземних мов студентів першого-другого курсів вищих навчальних закладів з використанням ігрових технологій задля підвищення рівня пізнавального інтересу у студентів.
Теоретико-методологічні засади: наукові основи оптимізації педагогічного процесу (Ю. К. Бабанський, М. М. Поташник та ін.); технології розвиваючого навчання (В. В. Давидов, О. М. Леонтьев, С. Л. Рубінштейн,
Л. В. Занков, Д. Б. Ельконін та ін.).
Отримані результати. Дидактична гра здійснює позитивний вплив на різні сфери розвитку особистості майбутнього спеціаліста, що доводить необхідність її використання у навчальному процесі. Використання ігрових технологій допомагає активізувати пізнавальну діяльність студентів,
прищепити навички творчого аналізу навчального матеріалу, під час самостійного опрацювання розв'язання проблемних питань підвищити інтерес студентів до навчання тощо.
Ігрові технології сприяють засвоєнню знань, умінь та навичок, активізації та розвитку розумових дій, системи дійово-практичної сфери, посилення емоційності, розвитку творчого характеру; самостійність у
прийнятті рішення; прагнення набути вміння і навички за порівняно короткий термін тощо.
EN : The work is represented on 60 pages of printed text. The list of references includes 67 sources. The presented paper is dedicated to the content and methodology of using game technologies in the training of future English teachers.
The object of the study is professional training of teachers in the conditions of higher pedagogical school.
The purpose of this study is to develop, theoretically substantiate and xperimentally test the method of using game technologies in the process of training future English teachers in higher education.
The concept of "game pedagogical technologies" includes a rather large group of methods and techniques of organizing the pedagogical process in the form of various pedagogical games, which differ from the general game technology in the fact that they have a clearly stated purpose of learning and pedagogical result, which
are in line with its goals, are explicitly identified and characterized by educational and cognitive orientation. A model of professional realization of students by means of game technologies has been developed, which synthesizes in itself the structure of the pedagogical process, which is methodically provided by competitive and role playing technologies. The choice of game technology varies depending on the didactic tasks.
The integrated use of competitive, role-playing and business games forms cognitive interest as a prerequisite for the professional realization of future English teachers. The creative, free-flowing nature of game technology allows to create a learning linguistic environment, involving all students in its space, contributing to
the development of creativity, creative search, self-expression, student selfdevelopment, that is, an active tool for managing the educational process.