UA : Робота викладена на 67 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 94 джерела, 3 додатки.
Об'єкт дослідження: процеси утворення фразеологізмів та їх залежність
від специфічних когнітивних принципів.
Мета роботи: аналіз ролі орієнтаційної метафори у процесах
фразеосеміозису.
Теоретико-методологічні засади: шляхи та джерела збагачення
лексичного складу англійської мови (В. Турченко, Ш. Балі, В. Виноградов,
А. Кунин та ін.), ключові положення теорії концептуальної (когнітивної)
метафори (Дж. Лакофф, М. Джонсон та ін.).
Отримані результати: Просторові метафори залежать від нашого
фізичного і культурного досвіду, а не встановлюються довільним чином.
Метафора може служити засобом розуміння концепту тільки завдяки своїй
емпіричній природі. Метафора може мати безліч фізичних і соціальних
основ. Узгодженість всередині загальної системи частково зумовлює вибір
тієї чи іншої основи. В деяких випадках просторові відносини виявляються
настільки важливою частиною концепту, що важко уявити собі іншу
метафору, яка могла б його структурувати. Орієнтаційна метафора є
внутрішньо систематизованою, слугує важливим інструментом пізнання як
конкретних, так і абстрактних аспектів буття. Продуктивність орієнтаційної
метафори в процесах фразеологізації засвідчує ефективність семіотичних
засобів, утворених на основі просторових метафор, їх прозорість і
комунікативну доцільність, що пояснюється відносною легкістю декодування
втіленої в них інформації.
EN : The work is represented on 67 pagees of printed text. The list of references includes 94 sources, 3 additions. The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as
the role of orientational metaphor in the formation of phraseological units of the
Australian and New Zealand English.
The object of the work can be defined as the processes of phraseology
formation and their dependence on specific cognitive principles.
Studies by Turchenko (1987), Baker (1940), Bali (1905), Vinogradov (1977),
Kunin (1996), Navarro (2019), Zysko (2017) showed that the history of
development, ways and sources of lexical enrichment have been studied in depth.
However, the question of the formation of cognitive mechanisms of phraseology
and features of imagery as a direct component of the content of established units
remains out of the attention of researchers.
The main aim of the paper is to analyze the role of orientational metaphor in
the processes of phraseosemiosis. It determined the accomplishment of such
objectives as exploration of modern approaches to the study of phraseology,
confirming the importance of orientational metaphors in the process of
verbalization.
The scientific novelty of the presented research lies in the possibility of using
the results and illustrative material of the study in teaching courses in lexicology,
linguistics, typology of languages and cultures, ethnology, regional variation of the
English language.