UA : У роботі 88 сторінок, 5 таблиць, 7 рисунків, було використано 57 літературних джерел, із них 40 іноземною мовою.
Об’єкт дослідження – особливості вищої нервової діяльності учнів 12-13 років.
Метою досліджень було оцінити залежність психофізіологічних особливостей розвитку пам`яті та уваги учнів 12-13 років від переважаючого типу вищої нервової діяльності.
Методи досліджень: фізіологічні, статистичні.
Встановлено, що у більшості опитаних учнів обох статей переважає лабільний тип ВНД, що відповідає сангвінічному темпераменту.
Визначено, що рівень концентрації та стійкості уваги, як у хлопців, так і у дівчат є достатнім, тобто знаходиться в межах вікової норми.
Статистично значущу різницю виявлено за показниками концентрації та стійкості уваги, а також провідних типів пам’яті серед груп учнів із різним типом вищої нервової діяльності.
Важливим є те, що при порівнянні досліджених учнів з різними типами темпераменту за статевими ознаками щодо усіх досліджених показників, були виявлені статистично несуттєві відмінності.
EN : In the work 88 pages, 5 tables, 7 figures, 57 literary sources were used, 40 of them were in a foreign language.
The object of the study – features of the highest nervous activity of students 12-13 years.
The purpose of the research was to assess the dependence of psychophysiological features of memory development and attention of students 12-13 years on the prevailing type of highest nervous activity.
Methods of research: physiological, statistical.
It has been established that the majority of the surveyed pupils of both sexes have a predominantly labile type of higher nervous activity, which corresponds to a sanguine temperament.
It has been determined that the level of concentration and stability of attention, both in boys and girls, is sufficient, that is, it is within the age norm.
A statistically significant difference was revealed in terms of concentration and stability of attention, as well as the leading types of memory among groups of students with different types of higher nervous activity.
It is important that when comparing the studied students with different types of temperament on the basis of all studied indicators, statistically insignificant differences were found.