EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (118 items), 4 addendums on 14 pages. The qualifying work volume is 99 pages long, 92 of them – body text. There are 5 tables and 1 illustration.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of socio-pedagogical work with younger students on their talents.
The research object: the process of socio-pedagogical support of gifted junior schoolchildren in general secondary education institutions.
The research subject: the content, forms and methods of formation of social skills in junior high school students in general secondary education.
The research purpose: theoretically substantiate and experimentally test the program of socio-pedagogical support of gifted junior schoolchildren in general secondary education.
The research tasks are:
- to determine the essence and content of children’s talent;
- to consider domestic and foreign experience of socio-pedagogical support of gifted children;
- to reveal the essence and content of socio-pedagogical support of gifted junior schoolchildren in general secondary education institutions;
- to develop and experimentally test the program of socio-pedagogical support of gifted junior schoolchildren in general secondary education institutions;
- check the effectiveness of the implemented program.
The part 1 «Theoretical aspects of socio-pedagogical support for gifted primary school children» highlights the problem of forming socio-pedagogical support for primary school students in psychological and pedagogical science; reveals the essence and content of children’s talent; analyzes domestic and foreign experience in supporting gifted children and socio-pedagogical support of gifted primary school children in primary school.
The part 2 «Content, forms and methods of work of a social educator with gifted primary school students» shows the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment on the organization of socio-pedagogical support for gifted primary school children. The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program.
UA : Кваліфікаційна робота: 70 с., 1 рисунок, 118 джерел.
Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної підтримки обдарованих молодших школярів у закладах загальної середньої освіти.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи соціально-педагогічної підтримки обдарованих дітей у закладі загальної середньої освіти.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити програму соціальної підтримки обдарованих молодших школярів у закладах загальної середньої освіти.
Методи дослідження: теоретичні – аналіз психолого-педагогічної літератури з метою розкриття сутності поняття «обдарованість»; синтез для обґрунтування соціально-педагогічної програми з формування соціально-педагогічної підтримки обдарованих молодших школярів у закладах загальної середньої освіти; абстрагування і конкретизація для визначення основних понять дослідження; емпіричні – спостереження, анкетування, тестування, соціально-педагогічний експеримент.
Теоретичне значення роботи полягає в уточненні поняття обдарованість молодших школярів; у визначенні здійснення соціально-педагогічної підтримки.
Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми з формування соціально-педагогічної підтримки обдарованих молодших школярів в умовах загальноосвітньої школи.
Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, заклади позашкільної освіти.