UA : Мета дослідження: є вивчення особливостей формування професійної
компетентності асистента вчителя класу з інклюзивною формою навчання під
час його фахової підготовки та в процесі виконання професійних обов’язків в
системі освіти України.
Об’єкт дослідження: асистент вчителя, що працює в системі інклюзивної
освіти.
Предмет дослідження: особливості формування професійної
компетентності асистента вчителя.
Методи дослідження: аналіз, синтез, індукція, дедукція, спостереження,
порівняння.
Гіпотеза: розширення компетенцій асистента вчителя дозволить засвоїти
нові методи та форми роботи з дітьми з особливими освітніми потребами,
використовуючи які можна досягти результативнішої адаптації таких дітей до
навчання.
Висновки: 1. Проблема підготовки асистентів вчителів в Україні на
сьогоднішній день знаходиться у центрі уваги науковців.
2. В Україні інклюзивні інновації реалізують переважно дослідним
перенесенням і адаптуванням до вітчизняних умов, модифікацій окремих
зарубіжних підходів.
3. Посада асистента вчителя постійно вимагає від працівника
саморозвитку та підвищення професійної компетенції шляхом поглиблення
знань у сфері інклюзивної освіти, розширення арсеналу педагогічних прийомів
та методів, які допоможуть підвищити власну ефективність.
EN : Research purpose is to study the professional competence formation features of
the teacher’s assistant of the class with an inclusive form of education during his
professional training and in the process of performing professional duties in the
education system of Ukraine.
Research object is the teacher’s assistant working in the system of inclusive
education.
Research subject is the professional competence formation features of the
teacher’s assistant.
Research methods are analysis, synthesis, induction, deduction, observation,
comparison.
Research hypothesis is that expanding the competencies of a teacher’s assistant
will allow to learn new methods and forms of work with children with special
educational needs, using which it is possible to achieve more effective adaptation of
such children to learning.
Conclusions: 1. Nowadays the problem of training teacher’s assistants is in the
center of scientists’ attention in Ukraine.
2. Inclusive innovations are implemented in Ukraine mainly by experimental
transfer and adaptation to domestic conditions, modifications of certain foreign
approaches.
3. The position of teacher’s assistant constantly requires self-development from
the employee and increase of professional competence by deepening of knowledge in
the field of inclusive education, expansion of pedagogical receptions arsenal and
methods which will help to increase own efficiency.