UA : Робота викладена на 106 сторінках друкованого тексту, містить 5 таблиць, 5 рисунків. Перелік посилань включає 82 джерела. Об’єкт дослідження: поведінка педагога і студента в ситуації педагогічного конфлікту. Предмет дослідження: стилі поведінки в конфлікті і особливості темпераменту, рівня агресивності та комунікативного контролю учасників педагогічної взаємодії. Мета роботи: дослідження особливостей поведінки педагога і студента в ситуації педагогічного конфлікту. В роботі проаналізовано наукові джерела з проблеми конфлікту як соціально-педагогічного явища; досліджено особливості педагогічного конфлікту, види, причини виникнення, динаміку протікання; з’ясовано роль педагога в конфліктній ситуації; досліджено особливості поведінки людини в ситуації педагогічного конфлікту, а також особистісні якості, що супроводжують конфліктну поведінку; сформульовано рекомендації щодо запобігання педагогічних конфліктів. Наукова новизна полягає в дослідженні особливостей поведінки людини в ситуації педагогічного конфлікту в залежності від: індивідуальних особливостей суб’єктів навчальної діяльності, а також специфіки навчальної діяльності в процесі педагогічної взаємодії в певній навчальній системі.
EN : The work is presented on 106 pages of printed text, contains 5 tables, 5 figures. The list of references includes 82 sources. The object of the study: the behavior of teacher and student in a situation of pedagogical conflict. Subject of research: styles of behavior in conflict and features of temperament, level of aggression and communicative control of participants of pedagogical interaction. Purpose: to study the characteristics of the behavior of teacher and student in a situation of pedagogical conflict. The paper analyzes scientific sources on the problem of conflict as a socio-pedagogical phenomenon; features of pedagogical conflict, types, causes, dynamics of course are investigated; the role of the teacher in a conflict situation is clarified; the peculiarities of human behavior in a situation of pedagogical conflict, as well as personal qualities that accompany conflict behavior are studied; formulated recommendations for the prevention of pedagogical conflicts. The scientific novelty lies in the study of the peculiarities of human behavior in a situation of pedagogical conflict depending on: the individual characteristics of the subjects of educational activities, as well as the specifics of educational activities in the process of pedagogical interaction in a particular educational system.