UA : Дипломна робота – 65 стор., 58 джерел.
Об’єкт дослідження : іспаномовні фразеологічні одиниці
антропоцентричної спрямованості із компонентом соматизмом або
анімалізмом.
Мета роботи : комплексний опис, інтерпретація та диференціація
фразеологічних одиниць антропоцентричної спрямованості іспанської мови,
що відображають з позитивного або негативного боку якості та риси людини.
Теоретико-методологічні засади: ключові положення теорії
антропоцентризму та фразеології, розроблені в лінгвістиці (В. П. Тугарінов,
О. Г.Дробніцкій, І. С. Кон, М. С. Каган, В. Г.Смолянскій та ін.).
Отримані результати: здійснений аналіз антропоцентричних
фразеологізмів іспанської мови з ядерним компонентом смоматизмом або
анімалізмом, що імпліцитно характеризують риси та якості характеру
людини, дає змогу дійти висновку, що анімалізми, у своїй б ільшості
характеризують людину негативно через факт впливу специфіки їх
семантичних параметрів і синтаксичної структури , основу якої становить
імпліцитно виражений в них антропоцентризм як прояв давньої фольклорної
традиції, а саме – приписування тваринам певних рис людського характеру,
часто, негативних, а соматизми – позитивно через асоціацію з добрими
рисами.
IS : El objeto del estudio en este trabajo es unidades fraseológicas en español de
carácter antropocéntrico con el componente somatismo o animalismo.
El objetivo consiste en descripción integral, interpretación y d iferenciación
de unidades fraseológicas de carácter antropocéntrico de la lengua española,
reflejando el lado positivo o negativo de los rasgos humanos.
La base teórica y metodológica: disposiciones clave de la teoría del
antropocentrismo y fraseología, desarrollada en lingüística (V. P. Tugarinov, O. G.
Drobnitsky, I. S. Kon, M. S. Kagan, V. G. Smolyansky, etc.).
Los resultados obtenidos: el análisis de fraseologías antropocéntricas del
español con el componente nuclear somatismo o animalismo, que caracter izan
implícitamente los rasgos y cualidades del carácter humano, permite concluir que
los animalismos, en su mayoría caracterizan negativamente al hombre debido a la
especificidad de sus parámetros semánticos y sintaxis cuya base es el
antropocentrismo implícitamente expresado en ellos como manifestación de una
antigua tradición popular, a saber, la atribución a los animales de ciertos rasgos del
carácter humano, a menudo negativos, y los somatismos de manera positiva por
asociación con buenas cualidades de carácter.