UA : Робота викладена на 87 сторінках друкованого тексту, містить 2 рисунка. Перелік посилань включає 90 джерел, з них на іноземній мові – 1. Об’єкт дослідження: процес підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти. Предмет дослідження: педагогічні умови підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та дослідити педагогічні умови, що забезпечують процес підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти. В роботі здійснено аналіз наукових джерел з проблеми підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання; розглянуто формування естетичної культури майбутніх педагогів в процесі професійної підготовки як передумову підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків; дослідити структурні елементи процесу підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків загальноосвітнього навчального закладу; розглянуто психологічні особливості підлітків у підготовці майбутніх педагогів до естетичного виховання; розглянуто педагогічну практику як одну із умов підготовки педагогів до естетичного виховання підлітків; схарактеризовано інноваційні технології підготовки майбутніх педагогів до естетичного виховання підлітків у закладі загальної середньої освіти. Наукова новизна: вперше виокремлено та схарактеризовано педагогічні умови підготовки майбутнього педагога до естетичного виховання підлітків в умовах закладу загальної середньої освіти.
EN : The work is presented on 87 pages of printed text, contains 2 figures. The list of references includes 90 sources, 1 of them in foreign language. The object of the study: the process of preparing future teachers for the aesthetic education of adolescents in a general secondary education institution. Subject of research: pedagogical conditions of preparation of future teachers for aesthetic education of teenagers in the conditions of general secondary education institution. The purpose of the study: to theoretically substantiate and investigate the pedagogical conditions that provide the process of preparing future teachers for the aesthetic education of adolescents in a general secondary education institution. The analysis of scientific sources on the problem of preparation of future teachers for aesthetic education is carried out in the work; the formation of aesthetic culture of future teachers in the process of professional training as a prerequisite for training future teachers for aesthetic education of adolescents; to study the structural elements of the process of preparing future teachers for the aesthetic education of adolescents in secondary schools; psychological features of teenagers in preparation of future teachers for aesthetic education are considered; pedagogical practice is considered as one of the conditions of preparation of teachers for aesthetic education of teenagers; Innovative technologies of preparation of future teachers for aesthetic education of teenagers in the institution of general secondary education are characterized. Scientific novelty: for the first time the pedagogical conditions of preparation of the future teacher for aesthetic education of teenagers in the conditions of the institution of general secondary education are singled out and characterized.