UA : Робота викладена на 99 сторінках друкованого тексту, містить 1 таблицю, 3 рисунка. Перелік посилань включає 48 джерел. Об’єкт дослідження: освітній процес у закладі вищої освіти. Предмет дослідження: педагогічні умови адаптації психологів до освітнього процесу у закладі вищої освіти. Мета дослідження: визначити та обґрунтувати педагогічні умови адаптації психологів першокурсників до освітнього процесу та розробити практичні рекомендації щодо їх реалізацій. В роботі вивчено і проаналізовано поняття адаптації та адаптивності; досліджено особливості адаптації студентів першокурсників; виявлено педагогічні умови, що впливають на адаптацію студентів першокурсників; розроблено практичні рекомендації щодо адаптації першокурсників студентів психологів. Практичне значення роботи: результати дослідження можуть бути використані викладачами і студентами-практикантами в освітньому середовищу вишу.
EN : The work is presented on 99 pages of printed text, contains 1 table, 3 figures. The list of references includes 48 sources. The object of the study: the educational process in a higher education institution. Subject of research: pedagogical conditions of adaptation of psychologists to the educational process in a higher education institution. The purpose of the study: to determine and justify the pedagogical conditions of adaptation of first-year psychologists to the educational process and to develop practical recommendations for their implementation. The concept of adaptation and adaptability is studied and analyzed in the work; features of adaptation of first-year students are investigated; the pedagogical conditions influencing the adaptation of first-year students are revealed; developed practical recommendations for the adaptation of first-year students of psychology. Practical significance of the work: the results of the research can be used by teachers and students-interns in the educational environment of the university.