UA : Робота викладена на 88 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 58 джерел. Об’єкт дослідження: процес екологічного виховання дітей дошкільного віку. Предмет дослідження: використання різних форм організації праці у природі у процесі формування екологічної компетентності дітей дошкільного віку. Мета дослідження: визначити теоретичні основи змісту організації праці у природі в умовах закладу дошкільної освіти, розробити та експериментально перевірити модель різних форм організації праці у природі та їх вплив на рівень сформованості екологічної компетентності дітей дошкільного віку. В роботі проаналізовано та обгрунтовано теоретичні основи проблеми формування екологічної компетентності дітей дошкільного віку; вдосконалено організаційно-педагогічні, психолого-педагогічні умови організації освітнього процесу закладу дошкільної освіти, а саме методики формування екологічної компетентності дітей дошкільного віку.
EN : The work is presented on 88 pages of printed text. The list of links includes 58 sources. Object of research: the process of ecological education of preschool children. Subject of research: the use of various forms of work organization in nature in the process of forming the ecological competence of preschool children. The purpose of the study: to determine the theoretical foundations of the content of labor organization in nature in preschool education, to develop and experimentally test the model of various forms of labor organization in nature and their impact on the level of environmental competence of preschool children. The paper analyzes and substantiates the theoretical foundations of the problem of formation of ecological competence of preschool children; the organizational-pedagogical, psychological-pedagogical conditions of the organization of the educational process of the preschool educational institution have been improved, namely the methods of forming the ecological competence of preschool children.