UA : Кваліфікаційна робота: 102 с., 51 джерело, 10 додатків.
Об'єкт дослідження: соціально-педагогічна профілактика негативних
звичок підлітків.
Предмет дослідження: профілактика негативних звичок підлітків в
процесі соціально-педагогічної організації дозвілля підлітків.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та практично реалізувати
форми і методи організації дозвілля з метою профілактики негативних звичок
підлітків в умовах загальноосвітньої школи.
Методи дослідження:
- теоретичні – аналіз досвіду наукової літератури, порівняння,
систематизація, узагальнення;
- емпіричні – анкетування, співставлення емпіричних даних, статистичні
методи обробки даних.
Теоретичне значення роботи полягає в узагальненні інформації про
адитивну поведінку сучасного підлітка, ризики розвинення негативних звичок
при деформаціях виховання та беззмістовному проведенні підлітками вільного
часу; визначенні ролі морального виховання у профілактиці негативних звичок
підлітків у дозвіллєвій діяльності.
Практичне значення роботи полягає в розробці програми профілактики
негативних звичок в організації змістовного дозвілля підлітків та перевірці
ефективності розробленої програми.
Галузь використання: загальноосвітні школи, навчально-виховні заклади,
служба у справах неповнолітніх, дозвіллєвій центри; соціальні служби у
справах сім’ї, дітей та молоді.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature,
10 addenda on 20 pages. The qualifying work volume is 102 pages long, 82 of them –
main text.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental
research of, psychological aspects of prevention of negative habits of adolescents and
reasons of addictive behavior. It defines the conditions and means of preventative and
correlative influence directed to promoting the formation of responsible and highly
moral citizens.
The research object: prevention of negative habits of adolescents.
The research subject: prevention of negative habits of adolescents in the
process of socio-pedagogical organization of adolescent leisure.
The research tasks are:
• to characterize the state of studying the problems of negative habits of
adolescents in the scientific and pedagogical literature;
• help the role of moral education in the prevention of negative habits of
adolescents in leisure activities;
• to analyze the experience of Raivsky Lyceum of Raivsky Village Council of
Synelnykiv district of Dnipropetrovsk region and Synelnykiv secondary school of IIII
grades №5 using forms and methods of prevention of negative habits of
adolescents in distinguishing activities;
• to develop a program for the prevention of negative habits in the organization
of meaningful leisure of adolescents.
The part 1 «Theoretical substantiation of the organization of social and
pedagogical prevention of negative habits of teenagers» describes the current state of
studying the problem of negative habits in scientific and pedagogical research, the
specifics of the formation of negative habits in adolescents, the principles of form and
methods of socio-pedagogical prevention of negative habits
The part 2 «Research of the problem of organization of leisure of teenagers as
a direction of social and pedagogical prevention of negative habits in the conditions
of Raivsky lyceum of Raivsky village council of Synelnykiv district of
Dnipropetrovsk region» shows the specifics of the organization of leisure of
adolescents as a direction of socio-pedagogical prevention of negative habits; the role
of the social educator in the organization of meaningful leisure of adolescents and
organization, course and result of experimental work on the implementation of the
program of prevention of negative habits in the organization of meaningful leisure of
adolescents.
The analysis of results has proved the effectiveness of formulated and
implemented program..