RU : Статья посвящена актуальным вопросам управления учебно-познавательной
деятельностью студентов во внеаудиторное время. Рассмотрены основные понятия,
необходимые для системного рассмотрения данного вопроса, а именно: деятельность,
учебно-познавательная деятельность студентов в аудиторное и внеаудиторное время,
управление, управление учебно-познавательной деятельностью студентов, цель, мотив,
организация, контроль, учет, планирование, самостоятельная работа. Рассмотрены
подходы к организации данного вида учебного познания, дано определение самостоятельной
работы с позиций системного подхода с целью последующего ее упорядочения.
UA : Стаття присвячена актуальним питанням управління навчально-пізнавальною
діяльністю студентів у позааудиторний час. Розглянуто основні питання, необхідні для
системного аналізу даного питання, а саме: діяльність, навчально-пізнавальна діяльність
студентів в аудиторний і прозааудиторний час, управління, управління навчально-
пізнавальною діяльністю студентів, мета, мотив, організація, контроль, облік, планування,
самостійна робота. Розглянуто підходи до організації даного виду навчального пізнання,
представлено визначення самостійної роботи з позиції системного підходу з метою
наступного її упорядкування.
EN : The problem of learning and cognitive activity is a leading on in the education now. This
article considers the management of students learning and cognitive activity in out of auditorium
time. It is observed as complex system which needs its solution. The aim of research was formulated
on the deep analyses of prominent scientists work (V. Y. Aphanasiev, M.A. Danilov, M.S. Kagan,
A.N. Leontiev, B.Y. Youdin and others) and out own investigation. Such concepts as activity,
learning and cognitive students activity, aim, motive, organizing, control, planning, students self –
preparation (self - guided) work were observed and analyzed in this work. Using system and
structural approach to the students learning and cognitive in out of auditorium time we proposed
the ways to enhance the learning students activity by application of active learning technology. We
came to the conclusion that it may be managed by efficient organized and planned self – guided
students work on base of technological model. Technological model was formed on methods of
algorithms in education.