UA : Робота викладена на 101 сторінці друкованого тексту, містить 2 таблиці, 6 рисунків. Перелік посилань включає 84 джерела. Об’єкт дослідження: самоорганізація як складова формування особистості. Предмет дослідження: процес формування педагогічної самоорганізації майбутніх учителів. Мета дослідження: розробити та експериментально перевірити методику формування педагогічної самоорганізації майбутніх вчителів у процесі професійної підготовки. У роботі проаналізовано наукові підходи до визначення поняття «самоорганізація»; розглянуто педагогічну саморганізацію в контексті удосконалення педагогічної освіти; розкрито сутність та структуру педагогічної самоорганізації студентів закладу вищої освіти; розглянуто особливості формування педагогічної самоорганізації студентів закладу вищої освіти; експериментально досліджено процес формування педагогічної самоорганізації майбутніх учителів. Практична значущість дослідження полягає в: розробці та реалізації методики діагностики рівнів педагогічної самоорганізації у студентів педагогічних закладів вищої освіти; розробці та впровадженні курсу «Педагогічна самоорганізація та її роль у становленні майбутнього вчителя».
EN : The work is presented on 101 pages of printed text, contains 2 tables, 6 figures. The list of references includes 84 sources. Object of research: self-organization as a component of personality formation. Subject of research: the process of formation of pedagogical self-organization of future teachers. The purpose of the study: to develop and experimentally test the method of forming pedagogical self-organization of future teachers in the process of professional training. The paper analyzes scientific approaches to the definition of "self-organization"; pedagogical self-organization in the context of improvement of pedagogical education is considered; the essence and structure of pedagogical self-organization of students of higher education institution are revealed; features of formation of pedagogical self-organization of students of higher education institution are considered; the process of formation of pedagogical self - organization of future teachers is experimentally investigated. The practical significance of the study is: development and implementation of methods for diagnosing the levels of pedagogical self-organization in students of pedagogical institutions of higher education; development and implementation of the course "Pedagogical self-organization and its role in the formation of the future teacher".