UA : Розглянуто проблему духовного яка належить до тих смислових матриць буття, завдяки яким
функціонують коди культури, соціальні варіанти життя, феномени наукового пізнання. Окреслено
ціннісні смисли духовності як способу самотворення, конституювання особистості у відношенні до
життя та мислення. Доведено, що духовність є антиподом універсалізації життя, масовізації,
абсолютизації чуттєво-тілесної повсякденності. Показано, що духовне освоєння світу переводить
об’єкти в культурні феномени і є умовою творення особистості та вирішення актуальних проблем
морального і соціального життя.
RU : Рассматривается проблема духовного, которая принадлежит к тем смысловым матрицам
бытия, благодаря которым функционируют коды культуры, социальные варианты жизни, феномены
научного познания. Определены ценностные смыслы духовности как способа самосозидания,
конституирования личности по отношению к жизни и мышлению. Доказано, что духовность
является антиподом универсализации жизни, её массовизации, абсолютизации чувственно-телесной
повседневности. Показано, что духовное освоение мира переводит объекты в культурные феномены
и является условием созидания личности и решения актуальных проблем нравственной и социальной
жизни
EN : The article reveals the problem of the spiritual, which belongs to the matrix of meaning of life by which
codes of culture, social life options, the phenomena of scientific knowledge operate. Spirituality means an art
of value self-creation of personality and is constituted in a relation to life and thinking. Spirituality ultimately
results in the combination of image of the world with a moral principle of personality. The study shows that
spirituality is an alternative to the universalization of life, consumption, absolutisation of sensual and somatic
everyday life, expansion of mass philosophy, ignorance. Representing the fullness of life, spirituality appears
as "live" thinking. This does not mean total denying of natural-somatic, because person has a physiological
texture that feels, thinks and is included into sociality. For the thinking the spirituality is the state of activity
that determinessemantic field of culture. In itsturn, the spiritual potential of cultural activitiesis characterized
by the ability to provide an individual existence with a sense. The solution of the problem of the relationship
between "good" and "evil" necessarily enters into the context of reflection of the phenomenon of spirituality,
which is the center of all philosophical, religious and ethical systems. The result of spiritual and practical
exploration of the world is the overcome of hnoseological opposition of an object and a subject. Spiritual
development of the world transforms objects into cultural phenomena. Spirituality – is always a condition of
creation of a personality