UA : В статті досліджується проблема методології мислення в соціальному і науковому
пізнанні. В його контексті виокремлюється «рамочний» характер мисленнєвої діяльності,
який знаходить свою реалізацію в інтелектуальній традиції. Авторка зосереджує увагу на
колективній мисленнєвій діяльності, яка існує, насамперед, в знанні про неї. Відмінності між
людьми, які володіють різними типами знань, орієнтують на різні форми організації мислення
і діяльності. Аналізуються можливості розвитку мислення в навчальних практиках
сучасності. Дана ситуація, стверджується в статті, обумовлює якісну трансформацію
мислення, культури і людини.
RU : В статье исследуется проблема методологии мышления в социальном и научном
познании. В его контексте выделяется «рамочный» характер мыслительной деятельности,
которая находит свою реализацию в интеллектуальной традиции. Автор сосредотачивает
внимание на коллективной мыслительной деятельности, в первую очередь в знании о ней.
Отличия между людьми, которые владеют разными типами знаний, ориентируют на разные
формы организации мышления и деятельности. Анализируются возможности развития
мышления в учебных практиках современности. Данная ситуация, утверждается в статье,
обуславливает качественную трансформацию мышления, культуры и человека.
EN : In the article the problem of methodology in social thought and scientific knowledge is
revealed. It contextsingled out a "framework" character of mental activity which finds its realization
in the intellectual tradition.The author focuseson collective mental activity that exists primarily in the
knowledge.The difference between people, who have different types of knowledge, is oriented on
different forms of thinking and activity.The opportunities of development of thinking in educational
practices of our time are analyzed.Methodological function of thinking that every problem situation
creates new socio-cultural and anthropological situation is revealed.Within scientific reflection the
methodology of scientific knowledge for a long time existed mostly in the form of reflective
system.Today methodological work of thinking makes a number of prohibitions on formal
objectification that actualizes the problem of creative communications.The dynamic development of
information, screen, political science and other technologies makes us to recognize the causes of the
emergence of new types of thinking and areas of productive activity.The loss of traditional notions of
politics, economy, and culture of meaning led to qualitative transformation of thinking.It is shown
that modern education is a projectand the form of processes of different types of thinking presented
as an activity.This situation, according to a paper, determines the qualitative transformation of
thinking, culture and human relevant to the current stage of civilization.