UA : Кваліфікаційна робота – 52 сторінки, 10 таблиць, 54 джерела.
Суб’єкт дослідження: юнаки і дівчата 15-16 років.
Об’єкт дослідження – уроки фізичної культури різної спрямованості.
Мета роботи – вивчення впливу уроків фізичної культури різної спрямованості на фізичну і функціональну підготовленість учнів 15-16 років.
Методи дослідження – аналіз та узагальнення науково-методичних джерел за темою дослідження; педагогічний експеримент; тестування рівня розвитку фізичних якостей: біг 30 м, с; стрибок у довжину з місця, см; підтягування на перекладині, кількість разів; згинання і розгинання рук в упорі лежачи, кількість разів; вис на зігнутих руках, с; піднімання ніг у висі, кількість разів; визначення функціональних показників дихальної системи: ЖЄЛ, мл; проба Штанге і проба Генче, с; стандартні методи математичної статистики.
Результати дослідження засвідчили, що уроки фізичної культури різної спрямованості (модулі чирлідинг і корфбол) сприяють покращенню показників фізичної та функціональної підготовленості учнів 15-16 років.
У контрольній групі (модулі чирлідинг) слід відзначити поліпшення результатів наприкінці дослідження, але вони виявилися нижчими, ніж в експериментальній групі (модуль корфбол).
Аналіз функціональної підготовленості учнів контрольної та експериментальної груп засвідчив, що як юнаки, так і дівчата експериментальної групи були значно кращими за всіма пробами.
EN : Qualification work – 52 pages, 10 tables, 54 sources.
Subject of the research: boys and girls 15-16 years old.
The object of the research is physical culture lessons of different orientation.
The purpose of the work is to study the influence of physical culture lessons of various orientations on the physical and functional fitness of 15-16 year old students.
Research methods – analysis and generalization of scientific methodological sources on the research topic; teaching experience; testing the level of development of physical properties: running 30 m, s; standing long jump, cm; pull-up on the bar, the number of times; flexion and extension of the arms in the lying position, the number of times; hanging on bent arms, with; lifting the legs in the hang, the number of times; determination of the functional parameters of the respiratory system: VC, ml; Shtange’s test and Genche’s test, s; standard methods of mathematical statistics
The results of the study showed that physical culture lessons of different orientation (cheerleading and korfball modules) contribute to the improvement of physical and functional readiness indicators of 15-16 years old students.
In the control group (cheerleading modules), an improvement in the results at the end of the study should be noted, but they turned out to be lower than in the experimental group (korfball module).
The analysis of the functional readiness of the pupils in the control and experimental groups showed that both boys and girls in the experimental group were much better than all the tests.