UA : Робота викладена на 70 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 69 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити шляхи формування здоров’язбережувальної компетентності в освітньому процесі початкової школи. Об’єкт дослідження: освітній процес початкової школи. Предмет дослідження:шляхи формування здоров’язбережувальної компетентності в освітньому процесі початкової школи. У роботі визначено особливості створення здоров’язбережувального простору у початковій школі; обґрунтовано значущість впливу вчителя початкових класів на формування здоров’язбережувальної компетентності; досліджено стан сформованості здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів; обґрунтовано та перевірено ефективність впровадження шляхів формування здоров’язбережувальної компетентності в освітньому процесі початкової школи.
EN : The work is presented on 70 pages of printed text. The list of links includes 69 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally test the ways of forming health competence in the educational process of primary school. Object of research: the educational process of primary school. Subject of research: ways to form health competence in the educational process of primary school. The paper identifies the features of creating a healthy space in primary school; the significance of the influence of the primary school teacher on the formation of health-preserving competence is substantiated; the state of formation of health-preserving competence of junior schoolchildren is investigated; substantiated and tested the effectiveness of the implementation of ways to develop health competence in the educational process of primary school.