UA : Робота викладена на 93 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 70 джерел. Мета дослідження: визначення та експериментальна перевірка педагогічних умови впливу сімейного виховання на розвиток особистості дитини дошкільного віку. Об’єкт дослідження: процес виховання дітей дошкільного віку. Предмет дослідження: педагогічних умов впливу сімейного виховання на розвиток особистості дитини дошкільного віку. У роботі розкрито теоретичні засади проблеми впливу сімейного виховання на розвиток особистості дитини дошкільного віку; розглянуто структуру, розвиток і формування особистості дитини у сім’ї; охарактеризовано сутність і основні функції сім’ї, стилі і типи взаємин батьків і дітей; експериментально досліджено вплив сімейного виховання на формування особистості дитини дошкільного віку; практично проаналізовано взаємозв’язок між закладом дошкільної освіти і сім’єю та особистісним розвитком дошкільників.
EN : The work is presented on 93 pages of printed text. The list of links includes 70 sources. The purpose of the study: to determine and experimentally test the pedagogical conditions of the impact of family education on the development of the personality of the preschool child. Object of research: the process of raising preschool children. Subject of research: pedagogical conditions of the influence of family upbringing on the development of the personality of a preschool child. The theoretical principles of the problem of the influence of family upbringing on the development of the personality of a preschool child are revealed in the work; the structure, development and formation of the child's personality in the family are considered; the essence and main functions of the family, styles and types of relationships between parents and children are described; the influence of family upbringing on the formation of the personality of a preschool child has been experimentally studied; the relationship between the preschool institution and the family and the personal development of preschoolers is practically analyzed.