UA : Робота викладена на 114 сторінках друкованого тексту, містить 4 таблиці, 10 рисунків. Перелік посилань включає 82 джерела. Мета дослідження: розробити тренінг з формування мотивації до навчальної діяльності у студентів закладу вищої освіти та експериментально перевірити його ефективність. Об‘єкт дослідження: мотивація до навчання. Предмет дослідження: формування мотивації до навчальної діяльності у студентів закладу вищої освіти засобами тренінгу. У роботі теоретично обґрунтовано та уточнено сутність понять «мотив» і «мотивація»; проаналізовано підходи до формування мотивації до навчання; надано загальну характеристику розвитку особистості в студентському віці; визначено фактори, що впливають на формування позитивної мотивації до навчання студентів; розроблено тренінг для підвищення мотивації до навчальної діяльності у студентів закладу вищої освіти та експериментально перевірено його ефективність. Практичне значення одержаних результатів полягає в розробці й апробації тренінгу формування мотивації до навчальної діяльності у студентів закладу вищої освіти.
EN : The work is presented on 114 pages of printed text, contains 4 tables, 10 figures. The list of references includes 82 sources. The purpose of the study: to develop training on the formation of motivation for learning activities in students of higher education and experimentally test its effectiveness. Object of research: motivation to learn. Subject of research: formation of motivation for educational activity in students of higher education institutions by means of training. The essence of the concepts "motive" and "motivation" is theoretically substantiated and specified in the work; approaches to the formation of motivation to learn are analyzed; the general characteristic of development of the person at student's age is given; identified factors influencing the formation of positive motivation for student learning; developed training to increase motivation for learning activities in students of higher education and experimentally tested its effectiveness. The practical significance of the obtained results lies in the development and testing of training for the formation of motivation for educational activities in students of higher education.