UA : Робота викладена на 96 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 137 джерел. Об'єкт дослідження: процес формування лідерської компетентності майбутнього викладача закладу вищої освіти. Предмет дослідження: організаційно-педагогічні умови формування лідерської компетентності майбутнього викладача закладу вищої освіти. Мета дослідження: теоретична розробка організаційно-педагогічних умов формування лідерської компетентності майбутніх викладачів закладу вищої освіти. У роботі досліджено генезу понять: «лідерство», «стилі лідерства»; проаналізовано компетентнісний підхід як передумову формування лідерських якостей особистості; досліджено структуру лідерських якостей майбутнього викладача закладу вищої освіти; розкрито організаційно-педагогічні умови формування лідерської компетентності майбутнього викладача закладу вищої освіти; розроблено методичні рекомендації щодо використання фасилітаційних технологій як засобу підвищення ефективності формування лідерських якостей майбутніх викладачів ЗВО. Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому, що розроблено методичні рекомендації щодо використання фасилітаційних технологій як засобу підвищення ефективності формування лідерських якостей майбутніх викладачів ЗВО.
EN : The work is presented on 96 pages of printed text. The list of references includes 137 sources. The object of research is the professional training of future masters of higher school pedagogy. The subject of research is the organizational and pedagogical conditions for the formation of leadership competence of the future teacher of higher education. The purpose of the study is to develop and test the organizational and pedagogical conditions for the formation of leadership competence of future teachers of higher education. The genesis of the concepts: "leadership", "leadership styles" is investigated in the work; the competence approach as a prerequisite for the formation of leadership qualities of the individual is analyzed; the structure of leadership qualities of the future teacher of higher education institution is investigated; the organizational and pedagogical conditions for the formation of leadership competence of the future teacher of higher education are revealed; methodical recommendations on the use of facilitation technologies as a means of improving the effectiveness of the formation of leadership qualities of future teachers of free economic development have been developed. The practical significance of the results of the study is that developed guidelines for the use of facilitation technologies as a means of improving the effectiveness of leadership skills of future teachers of higher education.