UA : У статті зроблено огляд значущості філософії освіти в історичному контексті.
Акцентовано увагу на потенційних можливостях теорій філософії освіти як галузі
філософського знання в історичній ретроспективі. Визначено ідейну сутність основних
спрямувань і течій філософії освіти, що містять низку поглядів на освіту й виховання й
можуть бути використаними сучасними освітянами в розробці нових освітньо-
філософських систем і парадигм. Стверджується значущість філософії освіти як
дослідницької галузі педагогіки в сучасному інформаційному суспільстві, котра покликана
вирішувати найважливіші завдання в стратегії виживання людства – забезпечення новому
поколінню повноцінного життя, успішної соціалізації нових громадян суспільства в умовах
інформаційної майбутності.
RU : В статье сделан обзор значимости философии образования в историческом
контексте. Акцентировано внимание на потенциальных возможностях теорий философии
образования как области философского знания в исторической ретроспективе. Определена
идейная сущность основных направлений и течений философии образования, которые
охватывают ряд взглядов на образование и воспитание, и могут быть использованными
современными педагогами в разработке новых образовательно-философских систем и
парадигм. Утверждается значимость философии образования как исследовательской
области педагогики в современном информационном обществе, которая призвана решать
важнейшие задачи в стратегии выживания человечества - обеспечение новому поколению
полноценной жизни, успешной социализации новых граждан общества в условиях
информационной будущности.
EN : The article gives an overview of the significance of philosophy of education in historical
context. Determined the ideological nature of the main trends and tendencies of the philosophy of
education, which can be used by modern educators in developing new educational philosophical
systems and paradigms. So, analytical philosophy of education explains the methods of pedagogical
theory, philosophy of linguistic analysis substantiates the role of interactive language games,
critical-rationalistic direction reveals the applied nature of the research, etc . Humanitarian
philosophy of education helps to understand spiritual objectification of the person, structured
didactics, use of the study of educational anthropology. Critique-emancipators the direction of
philosophy of education considers cognitive processes as interpersonal communication with a
student teacher. Postmodern currents of philosophy of education create plural teaching practice by
understanding the psychological bases of the educational process, revise the content and methods
of education. Affirms the importance of philosophy of education as a research field of pedagogy in
the modern information society, which is able to solve important tasks in the strategy of human
survival, providing a new generation of a full life, successful socialization in the information future.