UA : Робота викладена на 82 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 72 джерела. Об’єкт дослідження: процес впровадження здоровʼязберігаючих технологій у роботу закладу дошкільної освіти. Предмет: зміст, форми та методи формування здоровʼязбережувальної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічну програму формування здоровʼязбережувальної компетентності дітей старшого дошкільного віку в умовах ЗДО. У роботі проаналізовано стан актуальності проблеми збереження здоровʼя дошкільників; визначено сутність понять «здоровʼя», «здоровʼязбережувальна компетентність», проаналізовано рівень сформованості здоровʼязбережувальної компетентності у дошкільників; обгрунтовано значення використання педагогічної програми з формування здоровʼязбережувальної компетентності у дітей старшого дошкільного віку.
EN : The work is presented on 82 pages of printed text. The list of links includes 72 sources. Object of research: the process of implementing health technologies in the work of preschool education. Subject: content, forms and methods of forming health-preserving competence of older preschool children. The purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally test the pedagogical program for the formation of health-preserving competence of older preschool children in the conditions of ZDO. The state of urgency of the problem of preserving the health of preschoolers is analyzed in the work; the essence of the concepts of "health", "health-preserving competence" is determined, the level of formation of health-preserving competence in preschoolers is analyzed; the importance of using the pedagogical program for the formation of health-preserving competence in older preschool children is substantiated.