UA : Робота викладена на 76 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 67 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити зміст, форми та методи формування лідерських якостей у дітей молодшого шкільного віку. Об’єкт дослідження: процес формування лідерських якостей у дітей молодшого шкільного віку. Предмет – зміст, форми та методи формування лідерських якостей у дітей молодшого шкільного віку. У роботі визначено сутність понять «лідерство» та «лідерські якості»; висвітлено особливості становлення особистості у молодшому шкільному віці; розглянуто зарубіжний досвід формування лідерських якостей в молодших школярів; розроблено програму формування лідерських якостей у дітей молодшого шкільного віку та перевірено її ефективність.
EN : The work is presented on 76 pages of printed text. The list of links includes 67 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally test the content, forms and methods of formation of leadership qualities in children of primary school age. Object of research: the process of forming leadership qualities in children of primary school age. Subject - content, forms and methods of formation of leadership qualities in children of primary school age. The essence of the concepts "leadership" and "leadership qualities" is defined in the work; the peculiarities of personality formation in primary school age are highlighted; the foreign experience of formation of leadership qualities in junior schoolchildren is considered; the program of formation of leadership qualities in children of primary school age is developed and its efficiency is checked.