UA : Кваліфікаційна робота магістра складається з 77 сторінок, містить 84 позиції у списку джерел та літератури.
Об’єктом дослідження є повсякденні практики та приватне життя козацької старшини.
Предметом дослідження є повсякдення козацької старшини Гетьманщини (друга половина XVII–XVIII ст.).
Мета роботи полягає у комплексному аналізі повсякдення козацької старшини Гетьманщини (друга половина XVII–XVIII ст.).
Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше було зроблено спробу комплексного аналізу повсякдення козацької старшини Гетьманщини XVIІ– XVIІI ст.
Висновки. У сучасній українській історичній науці дедалі більшого значення набувають дослідження антропологічного напряму, де в центрі уваги є людина з її проблемами повсякденного життя, сприйняттям світу та певних суспільних і соціальних реалій. Загалом родинна підтримка була усталеною нормою повсякденного життя всіх верств суспільства. Авторитет і слово батька в родинному житті були беззаперечними. Розв’язуючи різні господарські справи, діти, як правило, виконували прохання й накази батьків, зокрема матері. Позбавлення батьківського благословення було неабияким покаранням для дітей. Аналізуючи відносини між подружжям, розподіл родинних обов’язків, прийняття спільних рішень у майнових питаннях, виховання та освіту дітей можна простежити традиції шанобливого ставлення до дружини, підтримку її серед членів роду, обов’язок батьків дати за дочками гідний посаг, певну самостійність жінок щодо прийняття рішень у своєму подружньому житті, а також підтримку з боку рідних, коли подружнє життя з тих чи інших причин не складалося. Козацька старшина мала уявлення про глибокі релігійні вірування, дотримання православних обрядів, побутування усталених християнських традицій у розумінні сутності життя й смерті. Та все ж прагматизм щодо збереження й примноження своїх маєтностей залишався.
Козацька старшина забарвлювала своє життя різноманітними розвагами. Мав місце і такий вид інтелектуального провадження часу, як гра в шахи, захоплення музикою, старшина знаходила відпочинок і в полюванні та бджільництві. Родинні та дружні застілля супроводжували свята, події приватного життя (сватання, одруження, хрестини, повернення з військових походів), що теж було різновидом відпочинку, спілкування з рідними і друзями. З алкогольних напоїв вживали горілку, вина, коньяк, який називався «фронтиніяк», лікер. Купували також дорогу рибу – лосося, осетрину, ікру, прянощі. Певним засобом релаксації в старшинському середовищі стало пиття кави.
EN : The master's thesis consists of 77 pages, contains 84 sources.
Object of research – everyday practices and private life of a Cossack elder.
The subject research is everyday life of a Cossack elder of the Hetmanate (second half of the XVII–XVIII centuries).
The purpose of this work is a comprehensive analysis of the everyday life of the Cossack elder of the Hetman region (second half of the XVII–XVIII centuries).
Scientific novelty of the obtained results of research is for the first time, an attempt was made to comprehensively analyze the everyday life of the Cossack elders of the Hetmanate of the XVII–XVII centuries.
Conclusions. In modern Ukrainian historical science, studies of the anthropological direction are gaining more and more importance, where the focus is on a person with his problems of everyday life, perception of the world and certain social and social realities. In general, family support was an established norm of everyday life of all strata of society. The father's authority and word in family life were undeniable. Solving various economic affairs, children, as a rule, followed the requests and orders of their parents, in particular, their mothers. Deprivation of parental blessing was quite a punishment for children. It is possible to trace the traditions of a respectful attitude towards the wife, support for her among family members, the duty of parents to give a decent dowry for their daughters, a certain independence of women in making decisions in their married life, as well as support from relatives when married life for one reason or another didn't add up. The Cossack foreman had an idea of deep religious beliefs, observance of Orthodox rites, living by established Christian traditions in understanding the essence of life and death. Nevertheless, pragmatism regarding the preservation and increase of one's possessions remained.
The Cossack foreman colored his life with various entertainments. There was also such kind of intellectual pursuit of time as playing chess, enjoying music, the foreman also found rest in hunting and beekeeping. Family and friendly feasts accompanied holidays, events of private life (matchmaking, marriage, christenings, returning from military campaigns), which was also a kind of rest, communication with relatives and friends.