EN : The work is prsented on 56 pages of printed text. The list of references includes 56 sources.
The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as
communicative strategies and tactics in the discourse of English advertising texts.
The object of the work can be defined as the problem of interpreting the
concept of discourse; analysis of advertising discourse, its strategies and tactics;
discoursive analysis of strategies and tactics based on the material of printed
publications in the English language.
The main aim of the paper consists in a disclosure of the peculiarities of the
use of communicative strategies and tactics in English-language advertising
discourse. It determined the accomplishment of such objectives as:
– profound analysis and systematization of the theoretical foundations of the
theory of discourse;
– investigation of the strategies and tactics of the advertising discourse in
English periodical literature.
The definition of a “discourse” is offered in the work. Advertising discourse
is a special kind of discourse that aims to encourage activity. Linguists distinguish
rational, emotional and combined strategies of advertising discourse. Their main
tactics are a call to a healthy lifestyle, demonstration of practical benefits, tactics of
self-praise, tactics of creating a pleasant atmosphere around the product, tactics of
showing a problematic situation and getting out of it, etc.
Conducting a discursive analysis of strategies and tactics of English
advertising, it was concluded that the use of pronouns, adjectives, phrases,
exclamatory sentences and numbers are common techniques that are present in the
tactics of rational, emotional and combined strategies.
The scientific novelty of the presented research lies in the own investigation
of peculiarities of the use of communicative strategies and tactics in English language advertising discourse.
UA : Робота викладена на 56 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 56 джерел.
Об’єкт дослідження: специфіка уживання комунікативних стратегій і
тактик в англомовному рекламному дискурсі.
Мета роботи: розкриття особливостей використання стратегій і тактик
англомовного рекламного дискурсу.
Теоретико-методологічні засади: ключові положення теорії дискурсу,
розроблені в лінгвістиці (Т. А. Ван-Дейк, Е. Бенвеніст, В. З. Дем'янков,
І. Т. Касавіна, О. В. Стрижкова та ін.)
Отримані результати: опрацьовано різні підходи до поняття
«дискурс», де дискурс – це вербалізована мовленнєво-мисленнєва діяльність,
взята у всій сукупності лінгвістичних та екстралінгвістичних факторів,
закріплена у формі текстів (усних та письмових). Основними властивостями
дискурсу називаються зв’язність, ієрархічність та безперервність. До стратегій
рекламного дискурсу відносяться: стратегії позиціонування та оптимізації;
раціональна, емоційна та комбінована стратегії. Основними тактиками є
апеляції до здорового способу життя, апеляція до розуму та демонстрації
практичної користі, тактика самопохвали, тактика створення приємної
атмосфери довкола товару, тактика показу проблемної ситуації та виходу з неї
та ін. При проведенні дискурсивного аналізу стратегій і тактик англомовної
реклами, зроблено висновок, що використання займенників, прикметників,
словосполучень, окличних речень та цифр – є спільними прийомами, які
присутні у тактиках раціональної, емоційної та комбінованої стратегії.