EN : The urgency of the research is that the conditions for the formation of a "clip
culture" of a virtual person in the virtual world are analyzed. The term "clip culture" was put
into circulation by O.Toffler and compared with the virtual culture of the information society.
Setting objectives. The problem of analysis is due to the fact that the person today is formed
in an artificially created virtual world, which distorts the personality and forms its torn and
inadequate image. This type of society as a virtual-online needs its interpretation and analysis
of a new conceptual-categorical apparatus. Analysis of recent research and publications. A.
Toffler, as one of the major theoreticians of the information society, has clearly defined the
attributes of a new born culture - its figurative, de-massified, virtual character. Z. Baumann
noted this situation, who wrote about the society of individuals, vulnerable fragmentation, "an
individualized postmodern society". Problems of clip culture "of the virtual person of the
postmodern era were also considered by D.Bayr, D.Bell, Dzh.Gelbright, M.Castells, J.Masud,
V.Frexis and others. The selection of unexplored parts of the general problem is the
conceptualization of the concept of "clip culture" and its discovery in the postmodern society.
At the core of the study is the conceptualization of the basic schemes of "clip culture", which
is synonymous with virtual, and revealing its influence on the development and selfidentification
of the individual. The task statement is the use of synergistic methodology,
which makes it possible to analyze the "clip culture" of the postmodern era and its impact on
the personality. Presenting of the main material. To analyze the phenomenon of "clip art
culture" as a social and cultural phenomenon; the influence of clip culture on personality in
postmodern society is revealed; the attributes of clip art are defined - its figurative, demassified,
virtual character. Conclusions - the concept of clip culture and its influence on the
development and self-identification of the individual in the information society are formed.
UA : Актуальність дослідження в тому, що проаналізовано умови
формування «кліпової культури» віртуальної людини у віртуальному світі. Термін «
кліпова культура» введений в обіг О.Тоффлером і порівнюється з віртуальною
культурою інформаційного суспільства. Постановка завдання.Проблема аналізу
викликана тим, що особистість сьогодні формується у штучно створеному
віртуальному світі, що спотворює особистість і формує її розірваний і нецілісний
образ. Даний тип суспільства як віртуально-онлайнового потребує його тлумачення
та аналізу нового понятійно-категорійного апарату. Аналіз останніх досліджень і
публікацій. О. Тоффлер як один з найбільших теоретиків інформаційного суспільства
достатньо чітко визначив атрибути нової народжуваної культури – її образний,
демасифікований, віртуальний характер. Про цю ситуацію відмічав З. Бауман, який
писав про суспільство індивідуумів, уразливих фрагментацією, «індивідуалізованого
суспільства постмодерну». Проблемикліпової культури» віртуальної людини епохи
постмодерну розглядали також Дж.Байрем, Д.Белл, Дж.Гелбрейт, М.Кастельс,
Й.Масуда, В.Фрексіс та інші. Виділення недосліджених частин загальної проблеми –
концептуалізація поняття «кліпова культура» та її виявлення в суспільстві
постмодерну. В основі дослідження – концептуалізація базових схем «кліпової
культури», яка є синонімом віртуальної, та виявлення її впливу на розвиток та
самоідентифікацію особистості. Постановка завдання – використання
синергетичної методології, що дає можливість проаналізувати «кліпову культуру»
епохи постмодерну та її вплив на особистість. Виклад основного матеріалу.
Проаналізувати феномен «кліпової культури» як соціального та культурного
феномена; виявлено вплив кліпової культури на особистість у постмодерному
суспільстві; визначено атрибути кліпової культури – її образний, демасифікований,
віртуальний характер. Висновки – сформовано концепцію кліпової культури та її
вплив на розвиток і самоідентифікацію особистості в інформаційному суспільстві.
RU : Актуальность исследования в том, что проанализированы условия
формирования «клиповой культуры» виртуального человека в вирутальном мире.
Термин «клиповая культура» введен в обиход О.Тоффлером и сравнивается с
виртуальной культурой информационного общества. Постановка задания. Проблема
анализа вызвана тем, что личность сегодня формируется в искусственно созданном
виртуальном мире, который вульгаризирует личность и формирует ее разорванный и
нецелостный образ. Данный тип общества как виртуально-онлайновый требует его
толкования и анализа нового понятийно-категориального аппарата. Анализ
последних исследований и публикаций. О.Тоффлер как один из выдающихся
теоретиков инфорационного общества достаточно четко определил атрибуты новой
рождающейся культуры – ее образный, демассификованный, виртуальный характер.
Об этой ситуации говорил З. Бауман, который писал об обществе индивидуумов,
пораженных фрагментацией «индивидуализированного общества постмодерна».
Проблемы «клиповой культуры» виртуального человека эпохи постмодерна
рассматривались также Дж. Байрем, Д. Беллом, Дж. Гелбрейтом, М. Кастельсом, Й.
Масудой, Ф. Фрексисом и др. Выделение неисследованных частей общей проблемы –
концептуализация понятия «клиповая культура» и ее выявление в обществе
постмодерна. В основе исследования – концептуализация базовых схем «клиповой
культуры», которая есть синонимом виртуальной, и выявление ее влияния на развитие
и самоидентификацию личности. Постановка задания – использование
синергетической методологии, которая дает возможность проанализировать
«клиповую культуру» эпохи постмодерна и ее влияние на личность. Изложение
основного материала. Проанализирован феномен «клиповой культуры» как
социального и культурного феномена; выявлено влияние клиповой культуры на
личность в постмодерном обществе; определены атрибуты клиповой культуры – ее
образный, демассифицированный, виртуальный характер. Выводы – сформирована
концепция клиповой культуры и ее влияние на развитие и самоидентификацию
личности в информационном обществе.