UA : Робота викладена на 63 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 65 джерел. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати педагогічні умови та розробити модель формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Об’єкт дослідження: процес формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Предмет дослідження: педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів початкової школи У кваліфікаційній роботі досліджено стан проблеми в психолого-педагогічній теорії та з’ясовано сутність поняття «екологічна компетентність учнів початкової школи»; досліджено сутність та зміст екологічної компетентності школярів; визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування екологічної компетентні учнів початкової школи; розроблено і обґрунтувати модель формування екологічної компетентні учнів початкової школи.
EN : The work is presented on 63 pages of printed text. The list of references includes 65 sources. The purpose of the study: to theoretically substantiate the pedagogical conditions and develop a model for the formation of environmental competence of primary school students. Object of research: the process of formation of environmental competence of primary school students. The subject of the study: pedagogical conditions for the formation of environmental competence of elementary school students. The qualification work examined the state of the problem in psychological and pedagogical theory and clarified the essence of the concept of "ecological competence of elementary school students"; the essence and content of environmental competence of schoolchildren were investigated; the pedagogical conditions for the formation of ecologically competent elementary school students are determined and theoretically substantiated; developed and justified the model of formation of ecological competence of elementary school students.