Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10081
Title: Соціально-педагогічні технології корекції агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї
Authors: Зеленчук, Анастасія Андріївна
Keywords: агресія
агресивність
агресивна поведінка
дитяча агресивність
технології
соціально-педагогічні технології
aggression
aggressiveness
aggressive behavior
children's aggressiveness
technologies
social and pedagogical technologies
Issue Date: 2022
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 68 с., 44 джерела. Мета дослідження: теоретичний аналіз та розробка соціально-педагогічної технології корекції агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї. Об’єкт дослідження: агресивна поведінка дітей. Предмет дослідження: соціально-педагогічні технології корекції агресивності у дітей. Методи дослідження: аналіз філософської, психологічної, соціально-педагогічної літератури для розкриття сутності та особливостей агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї і розробки соціально-педагогічних технологій корекції агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї. Практичне значення дослідження полягає в тому, що розроблена соціально-педагогічна технологія корекції агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї може бути застосована у роботі соціального педагога, вихователя при роботі з дітьми. Галузь використання: заклади дошкільної та початкової освіти.
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, findings, a list of references (44 items). The study reveals the problem of aggressive behavior of children who have experienced violence in the family. Recently, at the state and international levels, the status of childhood in society has been strengthened, as evidenced by the appearance of legislative documents on the protection of childhood, increased attention to children's subculture. Therefore, it is advisable to start social-pedagogical correction of children's aggressiveness already at the primary school age. junior school age plays an extremely important role in the formation and consolidation of the main tendencies of children's behavior, including aggressive ones. The purpose of the research: theoretical analysis and development of socio-pedagogical technology for correction of aggressive behavior of children who have experienced violence in the family. The research tasks: 1) analyze the scientific literature on the problems of aggressiveness and determine its features in children who have experienced violence in the family; 2) reveal the essence of the application of socio-pedagogical technologies in working with children; 3) develop a program to correct the aggressive behavior of children who have experienced violence in the family; 4) provide recommendations for the prevention and correction of aggressive behavior in children who have experienced violence in the family. Object of research: aggressive behavior of children. The subject of the research: socio-pedagogical technologies of correction of aggressiveness in children. Part 1 “Theoretical foundations of correction of aggressive behavior of children who have experienced violence in the family” considers aggressive behavior of children as a socio-pedagogical problem; identifies violence in the family as one of the determinants of children's aggressive behavior; studies socio-pedagogical technologies in working with children. Part 2 “Features of the application of social and pedagogical technologies in working on the correction of aggressive behavior of children experiencing violence in the family” is dedicated to the consideration of methods and forms of work to correct the aggressiveness of children exposed to family violence; development of a program for correction of aggressive behavior of children subjected to domestic violence and providing recommendations on prevention and correction of aggressive behavior in children subjected to domestic violence. The developed socio-pedagogical technology for correcting the aggressive behavior of children who have experienced violence in the family can be applied in the work of a social pedagogue, an educator when working with children.
Description: Зеленчук А. А. Соціально-педагогічні технології корекції агресивної поведінки дітей, що зазнали насильства в сім’ї : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 68 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10081
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗЕЛЕНЧУК.docxМагістерська робота138.07 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.