Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17237
Title: Потенціал шкільного курсу історії у підготовці до ЗНО з історії України (на прикладі теми «Українська революція 1917-1921 рр.»)
Authors: Рубчева, Альона Вікторівна
Keywords: зовнішнє незалежне оцінювання
шкільний курс історії
національний мультипредметний тест
історія України
Українська революція
шкільні підручники
external independent testing
school history course
national multi-subject test
Ukrainian revolution
school textbooks
history of Ukraine
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота складається із 85 сторінок, містить 46 джерел. Об’єктом дослідження є шкільний курс історії України 10 класу та завдання зовнішнього незалежного оцінювання. Предметом дослідження відповідність завдань ЗНО змісту шкільного курсу історії України 10 класу закладів загальної середньої освіти з теми «Початок Української революції. Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності». Мета дипломного дослідження: проаналізувати потенціал шкільного курсу історії у підготовці до ЗНО з історії України, встановити відповідність змісту підручників 10 класу завданням зовнішнього незалежного оцінювання на прикладі теми «Українська революція 1917-1921 років». Наукова новизна полягає в проведенні аналізу завдань зовнішнього незалежного оцінювання 2018-2021 років та Національного мультипредметного тесту 2022-2023 років, які стосуються теми Української революції 1917-1921 рр.; проведенні аналізу змісту та структури підручників з історії для 10 класу закладів загальної середньої освіти України відповідно до другого та третього розділів навчальної програми з історії України для 10 класу, що стосуються теми Української революції 1917-1921 рр.; проведенні аналізу відповідності змісту підручників з історії України для 10 класу завданням ЗНО 2018-2021 рр. та НМТ 2022-2023 рр., що стосуються теми Української революції 1917-1921 рр.; проведенні аналізу відповідності програми ЗНО з історії України навчальній програмі з історії для 10 класу з теми «Початок Української революції. Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності». В результаті досліджень автор прийшов до наступних висновків: 1. Існують розбіжності між завданнями зовнішнього незалежного оцінювання з історії України та шкільним курсом історії 10 класу, адже підручники не містять у собі повної інформації, необхідної для надання правильних відповідей на завдання ЗНО. 2. За нашими підрахунками, у 2018 році 50% (2) завдань ЗНО з теми Української революції 1917-1921 рр. вимагали додаткової освіти; у 2020 – 71% (5); у 2021 – 25 % (1), у 2022 р. демонстраційний варіант НМТ мав 60% (3) завдань, що вимагали додаткової освіти; в основній сесії НМТ-2022 було 50% (2); у 2023 р. на 50 % (1) завдань з теми «Українська революція 1917- 1921 рр.» було проблематично відповісти, використовуючи шкільні підручники. 3. Програма ЗНО має відмінності від навчальної програми з історії, відповідно до якої вона має укладатися. Це, у свою чергу, провокує невідповідності між завданнями ЗНО та змістом підручників, в наслідок чого підготуватися до успішного складання іспиту, не використовуючи послуги репетиторства чи додаткової літератури, неможливо. 4. Існуюча система ЗНО акцентує на зазубрюванні фактів та дат, ігноруючи необхідність розвитку критичного мислення та аналітичних навичок, які є ключовими для глибокого розуміння історичних процесів та їх впливу на сучасний світ. 5. Серед переваг зовнішнього незалежного оцінювання слід назвати наступні: ЗНО ставить всіх у рівні умови, дає можливість обдарованим дітям вступити до будь-якого ЗВО, стимулює учнів до навчання та зменшило рівень корупції. Серед недоліків: недостатня підготовка випускників шкіл до складання іспиту, недосконалість тестів, неможливість перевірити рівень сформованості компетентностей учнів за допомогою тестування, неналежне фінансування, система визначення результатів. 6. На основі шкільного курсу складно повноцінно підготуватися до складання ЗНО, що вимагає перегляду системи – зміщення акцентів на відкриті завдання для виявлення рівня сформованості навчальних компетентностей в учнів. Це вимагає не лише зміни форм завдань, а й створення нормативного регулювання діяльності залучених до проведення процедури ЗНО працівників, збільшення фінансування тощо.
EN : The qualification work consists of 85 pages and contains 47 sources. The object of the study is the 10th grade school course of Ukrainian history and the tasks of the external independent evaluation. The subject of the study is the correspondence of EIT tasks to the content of the school course of history of Ukraine in the 10th grade of general secondary education institutions on the topic "The Beginning of the Ukrainian Revolution. Deployment of the Ukrainian Revolution. The Struggle for the Restoration of Statehood". The purpose of the research is to analyse the potential of the school history course in preparation for the External Independent Testing in the history of Ukraine, to establish the compliance of the content of 10th grade textbooks with the tasks of the External Independent Testing on the example of the topic "Ukrainian War of Independence of 1917-1921". The scientific novelty is to analyse the tasks of the External Independent Testing 2018-2021 and the National Multisubject Test 2022-2023, which relate to the topic of the Ukrainian war of independence of 1917-1921; to analyse the content and structure of history textbooks for the 10th grade of general secondary education institutions of Ukraine in accordance with the second and third sections of the curriculum on the history of Ukraine for the 10th grade, which relate to the topic of the Ukrainian Revolution of 1917-1921; to analyse the correspondence of the EIT curriculum in the history of Ukraine with the history curriculum for the 10th grade on the topic "Ukrainian Revolution of 1917-1921". As a result of the research, the author came to the following conclusions: 1. There are discrepancies between the tasks of the external independent testing in the history of Ukraine and the school history course in grade 10, as textbooks do not contain all the information necessary to provide correct answers to the EIT tasks. 2. According to our calculations, in 2018, 50% (2) of the EIT tasks on the topic of the Ukrainian Revolution of 1917-1921 required additional education; in 2020 - 71% (5); in 2021 - 25% (1); in 2022, the NMT demonstration version had 60% (3) of tasks requiring additional education; in the main session of the NMT- 2022, it was 50% (2); in 2023, 50% (1) of the tasks on the topic "Ukrainian Revolution of 1917-1921" were problematic to answer using school textbooks. 3. The EIT curriculum differs from the history curriculum, which it should be based on. This, in turn, provokes inconsistencies between the EIT tasks and the content of textbooks, which makes it impossible to prepare for a successful exam without using tutoring services or additional literature. 4. The current EIT system focuses on memorising facts and dates, ignoring the need to develop critical thinking and analytical skills, which are key to a deep understanding of historical processes and their impact on the modern world. 5. The following are among the advantages of external independent testing: EIT puts everyone on an equal footing, enables gifted children to enter any university, encourages students to study and reduces corruption. The disadvantages include insufficient preparation of school leavers for the exam, imperfect tests, inability to check the level of students' competences through testing, inadequate funding, and the system of determining results. 6. It is difficult to fully prepare for the EIT based on the school curriculum, which requires a revision of the system - shifting the emphasis to open-ended tasks to determine the level of students' learning competencies. This requires not only changing the forms of tasks, but also creating a regulatory framework for the activities of employees involved in the EIT procedure, increasing funding, etc.
Description: Рубчева А. В. Потенціал шкільного курсу історії у підготовці до ЗНО з історії україни (на прикладі теми «Eкраїнська революція 1917-1921 рр.»: кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта (Історія)" / наук. керівник Г. Ф. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 85 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17237
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри давньої і нової історії України та методики навчання історії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Рубчева2023.docxМагістерскька робота272.23 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.