Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17238
Title: Методика проведення уроку історії з теми "Україна в роки Другої світової війни" в музеї
Authors: Терещенко, Юлія Олександрівна
Keywords: музей
навчання
Друга світова війна
екскурсія
онлайн-урок
методика
museum
education
world war
excursion
online lesson
method
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота складається із 64 сторінок, 78 джерел. Об’єкт дослідження – музей як соціально-культурний центр. Предмет дослідження – методика проведення уроку історії з теми: «Україна у роки Другої світової війни» в музеї. Мета дослідження – охарактеризувати методику проведення уроку історії з теми: «Україна у роки Другої світової війни» в музеї. Наукова новизна дослідження: в роботі визначені основні напрямки використання експозиції музеїв у вивченні курсі історії України в середній школі; охарактеризовано методику проведення уроку історії з теми: «Україна у роки Другої світової війни» в музеї. В результаті досліджень автор прийшов до наступних висновків: 1. У сучасних умовах музейно-педагогічна діяльність має комплексний характер і виявляє тенденцію до орієнтації на особистість відвідувача. Активізація функції організації вільного часу і культурного дозвілля людей в умовах музейного середовища істотно підносить статус музею як соціально-культурного центру. Через запровадження нових культурно-дозвільних технологій у взаємодії музею з відвідувачами стає можливим розширення музейної аудиторії і посилення педагогічного впливу на неї. 2. Кожен урок, що проводиться у музеї, – це глибоко продуманий крок на шляху формування в учнів здатності до глибокого сприйняття та засвоєння історичного матеріалу. Урок – це збагачення емоційно-естетичного досвіду школярів у ході сприймання нового матеріалу. Урок проведений у музеї дає надзвичайні можливості в сфері формування художньо – естетичної культури учнів, дає можливість реалізувати інтегровані підходи у ході вивчення певних тем, збагаченню знань школярів. Структура уроку, що проводиться в музеї, обов’язково врахувує елементи інтерактивності, що виявляється на кожному його етапі: у процесі пояснення, узагальнення, систематизації й закріплення навчального матеріалу під час підбиття підсумків та повідомлення домашнього завдання. Вчитель також може залучати учнів – експертів, які заздалегідь опрацьовують матеріал з теми уроку в музеї з метою пояснення цього матеріалу однокласникам. На наступному етапі відбувається діалог учителя з учнями, які активно залучаються до діяльності: проводять пошукову роботу, виконують практичні завдання, обговорюють спільні навчальні проблеми. Інтерактивна взаємодія у музеї та інтегрований зміст уроків є найкращим підґрунтям для проведення уроків у школі. В контексті музейного уроку на тему "Україна у роки Другої світової війни" використання фондів Національного музею історії України у Другій світовій війні у м.Києві дає можливість побудувати урок на високому навчальному і методичному рівні. Інформативні можливості експозиції в цьому музеї дуже різноманітні. Від самостійного огляду залів до проведення музейних уроків. Для відвідувачів які не мають змоги фізично потрапити в музей на їхньому сайті представлені безліч онлайн відео екскурсій, а також онлайн виставка, історичні ігри , підкасти, що створює великий простір можливостей для проведення музейних уроків навіть не покидаючи власної класної кімнати. Експозиції музею розповідають як розігрувалася «українська карта» напередодні битви двох тоталітаризмів; дозволяють «зазирнути» в непростий, здебільшого позначений трагізмом життєпис як радянського генерала, так і простого солдата, митця-розвідника й художника-повстанця, радянського диверсанта та учасника українського визвольного руху, остарбайтера й військовополоненого, науковця та рятівника-Праведника; побачити як Молох-Зло в буквальному сенсі перемелював людські долі на полях бойовищ, в умовах окупаційних реалій і концентраційних таборів, та як Людина його долала. 3. Одним із ефективних способів ознайомлення школярів з культурою та історією свого народу, трагічних сторінок його історії є занурення їх у глибини музейного простору. У музейному середовищі це проявляється в акцентуванні причин, що супроводжують історичні події, і наслідках, описових моментів з використанням художніх засобів через створені педагогом конкретно-чуттєві образи. Школяр, занурюючись у предметний світ, вибудовує у своїй свідомості співвідношення минулих подій із сьогоденням. Це дозволяє перетворити складні історичні знання на адаптовані, тобто зрозумілі. 4.Музейний досвід в Україні є багатогранним. Не дивлячись на низку проблем таких як подолання радянської спадщини, перетворення музейної мережі задля об'єктивного відтворення історичних процесів та створення цілісної картини історичних періодів, а також поступового впровадження діджиталізації українські музеї продовжують розвивати культурну пам’ять народу а також відіграють важливу соціально, культурну та навчальну роль у житті людей. Також вони продовжують відігравати потужну навчально–виховну роль в соціальному не лише дорослих людей, а й підростаючого покоління. Розуміння навколишнього музейного простору в процесі освітньої програми навчає школяра навичкам самостійності через осмислення побаченого та почутого, створює сприятливі умови для розкриття зв’язків, станів, причин. Поєднання окремих компонентів знань удосконалює теоретичне мислення та сприяє розвитку цінної здібності — розумінню систематизувати отриману інформацію, в результаті якої відбувається співвідношення приватного та цілого, що призводить до розуміння основ історичних закономірностей.
EN : The qualification work consists of 64 pages, 78 sources. The object of research is the museum as a social and cultural center. The subject of research is the educational and educational functions of museums in school and local history work. The purpose of the research is the method of conducting a history lesson on the topic: «Ukraine during the Second World War» in the museum. To find out the educational and educational value of museums in the teaching of the history of Ukraine course in general secondary school The scientific novelty of the research: the work defines the main directions of using museum exposition in the study of the history of Ukraine in high school; the educational functions of the museums of Ukraine were analyzed. As a result of research, the author came to the following conclusions: 1. In modern conditions, museum-pedagogical activity has a complex character and reveals a tendency to focus on the personality of the visitor. Activation of the function of organizing people's free time and cultural leisure in the museum environment significantly raises the status of the museum as a social and cultural center. Through the introduction of new cultural and permissive technologies in the interaction of the museum with visitors, it becomes possible to expand the museum audience and strengthen the pedagogical influence on it. 2. The museum experience in Ukraine is multifaceted. Despite a number of problems such as overcoming the Soviet heritage, transforming the museum network for the objective reproduction of historical processes and creating a coherent picture of historical periods, as well as the gradual introduction of digitalization, Ukrainian museums continue to develop the cultural memory of the people and also play an important social, cultural and educational role in people's lives. Also, they continue to play a powerful educational and educational role in the social not only of adults, but also of the younger generation. Understanding the surrounding museum space in the course of the educational program teaches the schoolboy the skills of independence through the comprehension of what he sees and hears, creates favorable conditions for the disclosure of connections, states, and causes. The combination of individual components of knowledge improves theoretical thinking and contributes to the development of a valuable ability — the ability to systematize the received information, as a result of which there is a relationship between the private and the whole, which leads to an understanding of the foundations of historical patterns. In the context of the museum lesson on the topic "Ukraine during the Second World War" The use of funds of the National Museum of the History of Ukraine in the Second World War makes it possible to build a lesson at a high educational and methodical level. The informative possibilities of the exposition on the history of the Second World War in the "Kyiv National Museum of the History of Ukraine in the Second World War" are very diverse. From an independent inspection of the halls to conducting museum lessons by museum employees. For visitors who are unable to physically enter the museum, their website offers several online video tours, as well as an online exhibition, historical games, podcasts and historical games, which creates a large space of opportunities for conducting museum lessons without even leaving your own classroom. The expositions of the museum tell how the "Ukrainian map" was played out on the eve of the battle between the two totalitarianisms; allow us to "peek" into the difficult, mostly tragic biography of both a Soviet general and a simple soldier, an artist-reconnaissance artist and an insurgent artist, a Soviet saboteur and a participant in the Ukrainian liberation movement, an ostarbeiter and a prisoner of war, a scientist and a righteous savior; to see how Moloch-Evil literally grinded human destinies on the battlefields, in the conditions of occupation realities and concentration camps, and how Man overcame him 3. One of the effective ways to acquaint schoolchildren with the culture and history of their people, the tragic pages of its history, is to immerse them in the depths of the museum space. In the museum environment, this is manifested in the accentuation of the causes accompanying historical events and consequences, descriptive moments using artistic means through the concrete-sensual images created by the museologist. A schoolboy, immersing himself in the objective world, constructs in his mind the relationship between past events and the present. This makes it possible to turn complex historical knowledge into adapted, that is, understandable 4. The museum experience in Ukraine is multifaceted. Despite a number of problems such as overcoming the Soviet heritage, transforming the museum network for the objective reproduction of historical processes and creating a coherent picture of historical periods, as well as the gradual introduction of digitalization, Ukrainian museums continue to develop the cultural memory of the people and also play an important social, cultural and educational role in people's lives. Also, they continue to play a powerful educational and educational role in the social not only of adults, but also of the younger generation. Understanding the surrounding museum space in the course of the educational program teaches the schoolboy the skills of independence through the comprehension of what he sees and hears, creates favorable conditions for the disclosure of connections, states, and causes. The combination of individual components of knowledge improves theoretical thinking and contributes to the development of a valuable ability — the ability to systematize the received information, as a result of which there is a relationship between the private and the whole, which leads to an understanding of the foundations of historical patterns.  
Description: Терещенко Ю. О. Методика проведення уроку історії з теми "Україна в роки Другої світової війни" в музеї : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта (Історія)" / наук. керівник Г. Ф. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 64 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17238
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри давньої і нової історії України та методики навчання історії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Терещенко2023docx.docxМагістерська робота145.06 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.